Økonomien
Re: Økonomien
I øvrigt (og nu skal jeg nok lade være med at spamme forum
), så ser det ud til, at vi faktisk ejer de fulde rettigheder over Sly, Izunna og Rilwan. Slyzunna invest figurerer ikke i regnskabet, det gør det nye selskab Spillerinvest ApS (som ejer 7 spillere) til gengæld (note 13). Hvis det er sandt, kan man glæde sig endnu mere over kontraktforlængelserne.
Jeg undrer mig over at man kan have et underskud på 2 millioner med en omsætning på 66 millioner, alt i mens man nu budgetterer med en omsætning på 80 millioner men et underskud på 16 millioner. Det er altså 28 millioner ekstra i omkostninger, 14 fra den øgede omsætning og 14 fra underskuddet, hvorfra kommer disse omkostninger? Har lønstigningerne været så store? Skal noget af det tilskrives manglende budgettering af spillersalg?
Eller har jeg bare misforstået noget?
Lønomkostningerne falder meget betydeligt, men det illustrerer, hvor afhængige vi stadig er af spillersalg. Underskuddet kommer primært fra manglende salg (et plus på 19,6 mio i sidste regnskab), selvom øget omsætning også medfører øgede udgifter.Lund7400 skrev:Jeg undrer mig over at man kan have et underskud på 2 millioner med en omsætning på 66 millioner, alt i mens man nu budgetterer med en omsætning på 80 millioner men et underskud på 16 millioner. Det er altså 28 millioner ekstra i omkostninger, 14 fra den øgede omsætning og 14 fra underskuddet, hvorfra kommer disse omkostninger? Har lønstigningerne været så store? Skal noget af det tilskrives manglende budgettering af spillersalg?
Til gengæld vil et profilsalg tælle i positiv retning.
Forventede -10 - -16 mio for 2013/2014. Og en målsætning om en 6 plads og ingen transferindtægt lyder som en mere realistisk tilgang en længe for mig.
De første 5 mio er jo hentet i første tv-penge fordeling og med en bid af kagen på ham her er vi vel allerede i mål;)
http://m.bt.dk/?article=27007964-Medie- ... til-vinter
Er joacim Andersens transfer iøvrigt indregnet i forventningerne eller skal han også holdes op i mod de forventede 0 kr i transferindtægt? Kyndige økonomer her på graven der kan give et realistisk resume?
Jubeloptimisten:)
Mike
De første 5 mio er jo hentet i første tv-penge fordeling og med en bid af kagen på ham her er vi vel allerede i mål;)
http://m.bt.dk/?article=27007964-Medie- ... til-vinter
Er joacim Andersens transfer iøvrigt indregnet i forventningerne eller skal han også holdes op i mod de forventede 0 kr i transferindtægt? Kyndige økonomer her på graven der kan give et realistisk resume?
Jubeloptimisten:)
Mike
Mike80
Everybody hates us we don't care...
-
Hvasser
Jeg er ikke økonom, men jeg har siddet i en bestyrelse hvor vi fik gennemgået regnskab som disse.
Min umiddelbare, meget vestjyske, bekymring er den kortfristede gæld. Gæld i sig selv er ikke et problem, det er meget normalt i selskaber på størrelse med Midtjylland - men spørgsmålet er hvad det dækker over. Jeg er dog stor fan af langfristet gæld, så hvis der er noget friværdi i nogen af vores bygninger kunne man måske bruge dette til at få ryddet kortfristet gæld af vejen, og betale det af over de kommende 20 år.
Herudover nævnes også SlyZunna Invest faktisk på side 56, som et selskab Søren Søe Plougsgaard er direktør i, så vi kan snildt antage at vi ikke har købt transferrettighederne tilbage. Det ville også være noget som skulle meddelses på børsen, som Brøndby gjorde for nogle måneder siden.
Budgettet for næste år er konservativt, men det er umiddelbart også fint nok. Vi har vel efterhånden lært ikke at sælge skindet før bjørnen er skudt. Det skal nok løbende blive justeret hen af året som vanligt.
Jeg er forsigtig optimist under alle omstændigheder.
Min umiddelbare, meget vestjyske, bekymring er den kortfristede gæld. Gæld i sig selv er ikke et problem, det er meget normalt i selskaber på størrelse med Midtjylland - men spørgsmålet er hvad det dækker over. Jeg er dog stor fan af langfristet gæld, så hvis der er noget friværdi i nogen af vores bygninger kunne man måske bruge dette til at få ryddet kortfristet gæld af vejen, og betale det af over de kommende 20 år.
Herudover nævnes også SlyZunna Invest faktisk på side 56, som et selskab Søren Søe Plougsgaard er direktør i, så vi kan snildt antage at vi ikke har købt transferrettighederne tilbage. Det ville også være noget som skulle meddelses på børsen, som Brøndby gjorde for nogle måneder siden.
Budgettet for næste år er konservativt, men det er umiddelbart også fint nok. Vi har vel efterhånden lært ikke at sælge skindet før bjørnen er skudt. Det skal nok løbende blive justeret hen af året som vanligt.
Jeg er forsigtig optimist under alle omstændigheder.
- FCM Fan nr. 1
Hvis man skal opsummerere et ellers mudret billede:
- FCM er presset på likviditeten og har kun penge til en sæson mere uden evt. kapitaludvidelse
- Der skal store salg + et kæmpesalg af Victor Fischer i Ajax til for markant at ændre de udsigter
- Selvom lønomkostningerne er sænket, så giver driften i sig selv stadig ikke overskud
- Der mangler opbakning fra sponsorer
- Klubben kan kun lige akkurat betale kreditorerne efterhånden som gælden forfalder
- Vi skal håbe på en absolut topplacering helt til sæsonafslutningen for at kunne hente noget mere på tv-indtægter og europæisk bold
Jeg håber ikke tidspunktet for disse tal forstyrrer spillerne så meget at de mister fokus på spillet på banen. Synes virkelig klubben må gå ud internt og signalere på en helt anden måde at der er styr på tingene, så der ikke breder sig en stemning af panik hos spillerne omkring FCMs økonomiske situation.
- FCM er presset på likviditeten og har kun penge til en sæson mere uden evt. kapitaludvidelse
- Der skal store salg + et kæmpesalg af Victor Fischer i Ajax til for markant at ændre de udsigter
- Selvom lønomkostningerne er sænket, så giver driften i sig selv stadig ikke overskud
- Der mangler opbakning fra sponsorer
- Klubben kan kun lige akkurat betale kreditorerne efterhånden som gælden forfalder
- Vi skal håbe på en absolut topplacering helt til sæsonafslutningen for at kunne hente noget mere på tv-indtægter og europæisk bold
Jeg håber ikke tidspunktet for disse tal forstyrrer spillerne så meget at de mister fokus på spillet på banen. Synes virkelig klubben må gå ud internt og signalere på en helt anden måde at der er styr på tingene, så der ikke breder sig en stemning af panik hos spillerne omkring FCMs økonomiske situation.
Fcm - Historiens bedste mestre!!!
Men tallene som sådan er jo ikke nye. Vi har altid kørt med stort driftsunderskud, selv i de gode år (op imod 30 mio). Det nye er, at vi ikke budgetterer med spillersalg til at dække underskuddet.FCM Fan nr. 1 skrev:
Jeg tror i øvrigt godt du kan regne med at bestyrelsen fremlægger deres plan i forbindelse med generalforsamlingen. Se indkaldelsen st. 5. Hvis ikke man kunne forestille sig alternativer, så ville man have budgetteret med spillersalg i stedet.
Steinlein udtaler i 4-4-2 på tv Midtvest at en 1 plads efter 11 runder kontra den budgetterede 6. Plads vil kaste 4-5 mio ekstra i kassen. Så vi på forventede -12 - 6 mio til årsregnskabet 2013/14;)
Nogen kyndige som kan aflæse i regnskabet om man har afsat eller regnet med et eventuelt feriepengekrav fra spillerforeningen? Eller kan den sag også slå os helt ihjel?
Mike
Nogen kyndige som kan aflæse i regnskabet om man har afsat eller regnet med et eventuelt feriepengekrav fra spillerforeningen? Eller kan den sag også slå os helt ihjel?
Mike
Mike80
Det fremgår af årsregnskabet, at man nu har opjusteret forventningerne til en 4. plads i stedet for en 6. Og jeg tror roligt du regne med at en del af de første tv-penge allerede er indregnet i udmeldingerne for 2013/14.Mike80 skrev:Steinlein udtaler i 4-4-2 på tv Midtvest at en 1 plads efter 11 runder kontra den budgetterede 6. Plads vil kaste 4-5 mio ekstra i kassen. Så vi på forventede -12 - 6 mio til årsregnskabet 2013/14;)
Mike
Der står intet om feriepengesagen så vidt jeg lige kunne se. Men sidste år hensatte man et beløb, som man mente dækkede det, som man skyldte.
Kent skrev:Det fremgår af årsregnskabet, at man nu har opjusteret forventningerne til en 4. plads i stedet for en 6. Og jeg tror roligt du regne med at en del af de første tv-penge allerede er indregnet i udmeldingerne for 2013/14.Mike80 skrev:Steinlein udtaler i 4-4-2 på tv Midtvest at en 1 plads efter 11 runder kontra den budgetterede 6. Plads vil kaste 4-5 mio ekstra i kassen. Så vi på forventede -12 - 6 mio til årsregnskabet 2013/14;)
Mike
Der står intet om feriepengesagen så vidt jeg lige kunne se. Men sidste år hensatte man et beløb, som man mente dækkede det, som man skyldte.
Nu vil jeg ikke lige kigge samtlige sider igennem
Men som jeg læser det så fastholder man da målsætningen?
SÅ hvis Steinlein har sagt at "lige under den absolutte top" modsvarer en 6. plads, så er det vel det der stadig gælder - eller har du fastsat det til en 4. plads (som jeg også godt kunne læse det som, hvis man brugte simpel logik, at det også kunne svare til)
"Målsætninger 2013/14
FC Midtjylland
FC Midtjylland har valgt at budgettere med 30 point i
efterårets kampe, hvilket normalt svarer til en placering
lige under den absolutte top. Alt efter truppens sammensætning
til forårets kampe forventes samme niveau i
forårets kampe."
Doven som altid974 skrev:
Men fair nok, da du også kunne have ledt længe - jeg huskede forkert: det var ikke i årsrapporten, men forsiden af Herning Folkeblad i går:
"For indeværende regnskabsår forventer FCM et underskud på mellem 10 og 16 millioner kroner. Det er vel at mærke uden spillersalg.
- Betyder det, at I vil holde på spillerne og satse på at holde topplaceringen i Superligaen - altså gå efter guldet?
- Vi er selvfølgelig opmærksomme på stillingen, og holder vi os i toppen, er det muligt, at vi beslutter os for en anden linje. Vi skal hele tiden være realistiske, men vinder vi de fem næste kampe, er der en ny situation - ligesom det vil være, hvis vi taber dem, lyder det diplomatiske svar fra Johnny Rune.
Budgetterer med en fjerdeplads
FCM-formanden oplyser samtidig, at klubben har opjusteret forventningerne til tv-indtægter i denne sæson. Klubben budgetterer nu med en fjerdeplads mod tidligere en sjetteplads."
Kent skrev:Doven som altid974 skrev:
Men fair nok, da du også kunne have ledt længe - jeg huskede forkert: det var ikke i årsrapporten, men forsiden af Herning Folkeblad i går:
"For indeværende regnskabsår forventer FCM et underskud på mellem 10 og 16 millioner kroner. Det er vel at mærke uden spillersalg.
- Betyder det, at I vil holde på spillerne og satse på at holde topplaceringen i Superligaen - altså gå efter guldet?
- Vi er selvfølgelig opmærksomme på stillingen, og holder vi os i toppen, er det muligt, at vi beslutter os for en anden linje. Vi skal hele tiden være realistiske, men vinder vi de fem næste kampe, er der en ny situation - ligesom det vil være, hvis vi taber dem, lyder det diplomatiske svar fra Johnny Rune.
Budgetterer med en fjerdeplads
FCM-formanden oplyser samtidig, at klubben har opjusteret forventningerne til tv-indtægter i denne sæson. Klubben budgetterer nu med en fjerdeplads mod tidligere en sjetteplads."
Tak og tak
En fjerdeplads er jo bestemt også rimelig at gå efter og skulle jo gerne give mindst et par millioner ekstra set over hele sæsonen, hvis vi fastholder top 4 konstant (efter 22 og 33 runder)
Lige nu ser det jo fornuftigt nok ud i hvert fald
Der er noget om feriepenge sagen i note 18.
"Note 18
Andre forpligtelser
Væsentlige poster under anden gæld er primært skyldige transfer med tkr. 7.365(2011/12 tkr. 8.247), lønrelaterede forpligtigelser incl. feriepenge tkr. 7.851(2011/12 tkr. 13.744) og skyldig moms med
tkr. 1.907(2011/12 tkr. 1.709)"
Så de 19,6 af de 35,6 af den kortfristede gæld går til ovennævnte. Det er nogle rimelig store poster, som vi sikkert får svært ved at betale uden en emission eller yderlige lån...
"Note 18
Andre forpligtelser
Væsentlige poster under anden gæld er primært skyldige transfer med tkr. 7.365(2011/12 tkr. 8.247), lønrelaterede forpligtigelser incl. feriepenge tkr. 7.851(2011/12 tkr. 13.744) og skyldig moms med
Så de 19,6 af de 35,6 af den kortfristede gæld går til ovennævnte. Det er nogle rimelig store poster, som vi sikkert får svært ved at betale uden en emission eller yderlige lån...
Har set den note, men er ikke overbevist om, at det handler om feriepengesagen.Joni skrev:Der er noget om feriepenge sagen i note 18.
"Note 18
Andre forpligtelser
Det ser ikke unormalt ud. Feriepenge betales ikke sammen med lønnen, og med et fald fra 2011/12 passer det meget godt med lønbesparelserne. Moms giver sig selv. Skyldige transfers er (så vidt jeg har forstået) en typisk måde at betale sine transfers på. Det sker i rater. Vi får også typisk transferindtægter i rater, så mon ikke det mere eller mindre udligner sig?Joni skrev:Der er noget om feriepenge sagen i note 18.
"Note 18
Andre forpligtelser