Superliga sæsonen 17/18

Om FC Midtjylland og Black Wolves
fanman

Re: Superliga sæsonen 17/18

Indlæg af fanman »

Havde nogen spurgt inden sæsonstart, og igen ved vinterpausen, tror jeg, at de fleste gerne ville sige ja tak til et pointsnit på 2,258 efter 31 kampe.
Vi er altså også stadigvæk med i pokalen og har fået gode penge i kassen i form af spillersalg. Jeg synes det er en god sæson, glasset er halv fyldt herfra :D

974

Indlæg af 974 »

Jeg er også der hvor jeg er ved at indordne mig med at det overall jo faktisk er blevet en rigtig fin sæson for os!
Det synes jeg at vi kan være ret stolte af :-)
Og jeg glæder mig til at vi skal ud og spille noget europæisk fodbold igen!
Tror vi får det svært i pokalen, men tænker at det bliver all in, og så må vi se om vi på en eller anden måde får kæmpet os videre
Gerne med et afgørende mål af OS på samme måde som Brøndby sidste år slog os ud på ;-)

Brugeravatar
Stoffer

Indlæg af Stoffer »

974 skrev:
22. apr 2018, 23:19
Jeg er også der hvor jeg er ved at indordne mig med at det overall jo faktisk er blevet en rigtig fin sæson for os!
Det synes jeg at vi kan være ret stolte af :-)
Og jeg glæder mig til at vi skal ud og spille noget europæisk fodbold igen!
Tror vi får det svært i pokalen, men tænker at det bliver all in, og så må vi se om vi på en eller anden måde får kæmpet os videre
Gerne med et afgørende mål af OS på samme måde som Brøndby sidste år slog os ud på ;-)
Hvis vi forudsætter, at Brødnby slår os ud i pokalen, og vi ender med sølv, så synes jeg det er meget, meget svært at vurdere sæsonen. I sidste ende er et flot pointsnit vel ikke rigtig noget man kan være stolt af, hvis det ikke udmønter sig i sølvtøj? - Omvendt er det vist for kritisk ikke at at have respekt for det spil, som har været leveret. Som sagt virkelig svært imo.

Brugeravatar
Acebone
Geografisk sted: Viborg

Indlæg af Acebone »

Stoffer skrev:
23. apr 2018, 10:24
Hvis vi forudsætter, at Brødnby slår os ud i pokalen, og vi ender med sølv, så synes jeg det er meget, meget svært at vurdere sæsonen. I sidste ende er et flot pointsnit vel ikke rigtig noget man kan være stolt af, hvis det ikke udmønter sig i sølvtøj? - Omvendt er det vist for kritisk ikke at at have respekt for det spil, som har været leveret. Som sagt virkelig svært imo.
Vi kan jo ikke planlægge andre holds styrke. Det, holdet har præsteret, ville i mange sæsoner være en sikker guldmedalje. Brøndby har bare en endnu vildere sæson, og det må man rose dem for.

Hvis det ender med ligasølv og pokalexit, så er det selvfølgelig lidt en flad fornemmelse, men vi må også sige, at det har været en sæson, der har rustet klubben rigtig godt fremadrettet. Her tænker jeg særligt på det store transferoverskud. Det er nu, der skal bygges på, og i kulissen forventer jeg, at der arbejdes benhårdt på at knække koden til europæisk gruppespil igen.

oros

Indlæg af oros »

Hvis det ender med ligasølv og pokalexit, så er det selvfølgelig lidt en flad fornemmelse, men vi må også sige, at det har været en sæson, der har rustet klubben rigtig godt fremadrettet. Her tænker jeg særligt på det store transferoverskud. Det er nu, der skal bygges på, og i kulissen forventer jeg, at der arbejdes benhårdt på at knække koden til europæisk gruppespil igen.
Det bliver naturligvis en flad fornemmelse, fordi vi trods alt var med helt fremme så længe. Men jeg har nu forberedt mig på det siden vinterens transfervindue lukkede. Reelt vidste vi også, at Lange Paul var skadet over længere tid, ellers kommer beskederne hurtigere.

Vi må også bøje os for, at BIF bare er bedre præcis i denne sæson - som på points sagtens kan blive vores bedste nogensinde. Det er på en normal sæson guld værd.
Til gengæld bliver jeg træt helt ind i knoglemarven, når der skal sendes sådan en shitstorm afsted som den efter kampen i aftes. Igen skal alt omkring FCM nedgøres og tilsvines: Spillet har ikke flydt så godt for FCM som for BIF. Nej, for vi solgte tre af de bedste fra startformationen, to af de bedste reserver og har yderligere to fra startformationen langtidsskadede.
Det til trods har vi fulgt et intakt, skadesfrit BIF helt til dørs. Det til trods har BIF vundet de to opgør i Herning med de små marginalers mellemkomst. Det er småtterier, der gør, at vi ikke har seks points flere og BIF seks points færre.

På torsdag må vi give den al den gas, der er tilbage i forsøget på at nå pokalfinalen. Sølvet er jo hjemme - og reserveholdet kan vel slå AaB på MVH!

Brugeravatar
Kent

Indlæg af Kent »

Hvis man ser på Tap in fodbolds opgørelse over xG, så har BIF i de 3 kampe mod FCK, FCN og os præsteret en xG-diff på 0.16, 0.13 og -0.09. Normalt vil man gerne op på en xG-diff på ca. 0.75, da sandsynligheden for at vinde kampene så er stor. Til sammenligning har vi præsteret xG-diff på 0.09, 0.33 og 0.03 mod de samme modstandere. Så for det første, har der været tale om tætte kampe hele vejen igennem, og at BIF står med 9 point efter de 3 kampe, handler meget om marginale på de rette tidspunkter. For det andet har vi rent faktisk præsteret bedre end BIF mod de modstandere, og at vi ender med færre point end dem, er meget uheldigt.

Sahl

Indlæg af Sahl »

Kent skrev:
23. apr 2018, 16:32
Hvis man ser på Tap in fodbolds opgørelse over xG, så har BIF i de 3 kampe mod FCK, FCN og os præsteret en xG-diff på 0.16, 0.13 og -0.09. Normalt vil man gerne op på en xG-diff på ca. 0.75, da sandsynligheden for at vinde kampene så er stor. Til sammenligning har vi præsteret xG-diff på 0.09, 0.33 og 0.03 mod de samme modstandere. Så for det første, har der været tale om tætte kampe hele vejen igennem, og at BIF står med 9 point efter de 3 kampe, handler meget om marginale på de rette tidspunkter. For det andet har vi rent faktisk præsteret bedre end BIF mod de modstandere, og at vi ender med færre point end dem, er meget uheldigt.
Man kan heller ikke udelukke, at BIF ikke får marginalerne med i de næste 3. Mister vi point mod både AAB og BIF, så er chancen nok væk, men ellers er det stadigvæk ganske åben, der skal ikke meget til før, at FCN hiver en sejr hjem eller os mod BIF.

Jeg håber dog man satser på pokalen fuldt ud! Den skal vi have hjem i år. Inden sæsonen sagde jeg top6 var godkendt for mig og ud fra det synspunkt, så har vi haft en super sæson. Selvom Thorup har vendt skuden, så synes jeg stadigvæk han har mange mangler.

Brugeravatar
Stoffer

Indlæg af Stoffer »

Acebone skrev:
23. apr 2018, 10:35
Stoffer skrev:
23. apr 2018, 10:24
Vi kan jo ikke planlægge andre holds styrke. Det, holdet har præsteret, ville i mange sæsoner være en sikker guldmedalje. Brøndby har bare en endnu vildere sæson, og det må man rose dem for.

Jeg er enig med dig. Min konstatering er bare den tørre, at vi meget vel kan stå uden "bevis" for den gode sæson, og det er vinderen, der skriver historien. Det har en række (gode) forklaringer/årsager, men eftertiden husker ofte ikke (bort)forklaringer.

Hvis den kode knækkes så er fortællingen en anden, men givet tidligere præstationer skal jeg nok se det, før end jeg tror på det.
Kent skrev:
Jeg synes, at du forklejner Brøndby ved udvælge differencen i de kampe. Samme Tap In viser jo i deres opgørelse, at Brøndby fortjent ligger nummer 1 for sæsonen (og mesterskabsspillet) målt på xG-diff. Og den seneste jeg så, havde FCK overhalet FCM ifht. mesterskabsspillet.

Desuden ved vi jo også godt, at det er marginalerne, der tæller. Det er vel hele pointen med analyserne. J
My point being: Hvordan håndterer vi marginalerne? Sætter en 2-0 føring over styr, selvom man egentlig spiller godt. Fejldisposition ifht. målmand i kampen, hvor man skal rejse sig. - Jeg kritiserer ingen af delene, fordi jeg synes, at man gjorde hvad man kunne/havde et fornuftigt ræsonnement. Men jeg konstaterer, at man ikke har haft evnerne til at skubbe marginalerne den rigtige vej (i al fald i de kampe).

Brugeravatar
Kent

Indlæg af Kent »

Stoffer skrev:
24. apr 2018, 09:32
Kent skrev:
Jeg synes, at du forklejner Brøndby ved udvælge differencen i de kampe. Samme Tap In viser jo i deres opgørelse, at Brøndby fortjent ligger nummer 1 for sæsonen (og mesterskabsspillet) målt på xG-diff. Og den seneste jeg så, havde FCK overhalet FCM ifht. mesterskabsspillet.

Desuden ved vi jo også godt, at det er marginalerne, der tæller. Det er vel hele pointen med analyserne. J
My point being: Hvordan håndterer vi marginalerne? Sætter en 2-0 føring over styr, selvom man egentlig spiller godt. Fejldisposition ifht. målmand i kampen, hvor man skal rejse sig. - Jeg kritiserer ingen af delene, fordi jeg synes, at man gjorde hvad man kunne/havde et fornuftigt ræsonnement. Men jeg konstaterer, at man ikke har haft evnerne til at skubbe marginalerne den rigtige vej (i al fald i de kampe).
Det var ikke for at forklejne Brøndbys præstation, men for at vise, at deres præstation altså ikke er så suveræn, som den i øjeblikket fremstilles i medierne. Der er meget outcome-bias i den fortælling. Hvis BIF ender med guld, så vil de blive hyldet som suveræne og fortjente mestre (det er medierne allerede i gang med), men i sidste ende er forskellen måske udelukkende et brændt FCK-straffe og et stolpeskud fra Døhr. For mig at se, er der to hold, der ligeværdigt har præsteret til at blive mestre. Der er så kun et af dem, der bliver det.

Brugeravatar
Lupus1999
Kontakt:

Indlæg af Lupus1999 »

I weekenden er vi uden Dal Hende, Sparv og Onuachu.
Sidstnævnte er den eneste vi kommer til at savne.

Kunne være lækkert med følgende opstilling.

Bill Hamid
Kian, Sanneh, Munksgaard(Erik)
Døhr, Poulsen, Kaan, A. Poulsen
Wikheim, Dovbyk, Kraev

ben2han

Indlæg af ben2han »

Kent skrev:
24. apr 2018, 10:33
Stoffer skrev:
24. apr 2018, 09:32
Kent skrev:

Det var ikke for at forklejne Brøndbys præstation, men for at vise, at deres præstation altså ikke er så suveræn, som den i øjeblikket fremstilles i medierne. Der er meget outcome-bias i den fortælling. Hvis BIF ender med guld, så vil de blive hyldet som suveræne og fortjente mestre (det er medierne allerede i gang med), men i sidste ende er forskellen måske udelukkende et brændt FCK-straffe og et stolpeskud fra Døhr. For mig at se, er der to hold, der ligeværdigt har præsteret til at blive mestre. Der er så kun et af dem, der bliver det.
FCM forsvaret har lavet for mange fejl i de sidste kampe, du nævner stolpeskud, men hvad med det mål der lukker Brøndby ind i kampen i Herning, havde Jesper Hansen fået vippet den bold langt væk, heller taget den hænderne, så kunne den kamp havde set anderledes ud.

mousebreaker

Indlæg af mousebreaker »

Kent skrev:
24. apr 2018, 10:33
Nu ved jeg ikke hvordan du anskuer det, når du mener at det er to hold der er har præsteret ligeværdigt. Hvis du tager det ifht til forudsætninger så mener jeg faktisk at vi har præsteret bedre resultater end Brøndby her i foråret ifht det antal point vi har opnået. (Vi skal huske på at forårets program i grundspillet stort set var et top 6 gruppespil) Det er helt vildt når man tænker på at vi har manglet 5 af de bedste spillere i forhold til efterårets start 11'er og Brøndby har bevaret deres trup og været forskånet for vigtige skader. Vores forår har efter min mening været historien om humlebien der ikke vidste at den ikke kunne flyve.

Når det så er sagt så tror jeg at du mener sammenligningen uden alle mulige undskyldninger og der er jeg så helt pas. Det kan godt være at Brøndby har trukket sig heldigt ud af de nævnte kampe, men så er det heller ikke værre. Vi har derimod været elendige i store dele af kampene i foråret men har alligevel på forunderlig vis fundet en måde at vinde på - igen og igen - hvilket er super flot. Det kunne ingen forvente med den trup vi har pt.

Hvis vi kigger på Brøndby så er jeg af den opfattelse at de har domineret deres kampe i langt højere grad end vi har og dermed tjent deres point på mere sikker vis. Hvis vi udelukkende kiggede på efteråret så ville jeg være enig. Så havde vi været ligeværdige set over hele efteråret hvor vi dog sluttede bedst af spillemæssigt, mens Brøndby var hurtigere ude af start blokken. Set over hele sæsonen har Brøndby været langt bedre end den forskel tabellen viser. Lige nu har Brøndby inkl pokalkampene vundet 4/4 mod FCK i denne sæson og 4/4 mod os. Det tror jeg ikke på at noget hold nogensinde kommer tæt på igen. Jeg vil også gætte på at HVIS de sidste to kampe Brøndby har mod os eller FCK har betydning for deres mesterskab, så vinder de også de kampe.

Meget kunne have set anderledes ud med en Paul Onuachu i form gennem foråret, men sådan skulle det desværre ikke gå.

Havde Jesper Hansen ikke droppet fælt efter en halv time mod Brøndby da vi var foran 2-0 så tror jeg ikke vi smider den kamp og så havde vi været foran i tabellen, så kigger vi på marginalerne så kan du have en sag, men det forudsætter jo så også at vi vender det blinde øje til mere eller mindre alle andre kampe vi har spillet i foråret hvor vi har forpagtet marginalerne
"There is a disconnect in what we know and what we do!
Being able to adapt our behavior to challenges, is as good a definition of intelligence as any I know"
- Neil Degrasse Tyson on climate changes -

Brugeravatar
Kent

Indlæg af Kent »

mousebreaker skrev:
27. apr 2018, 16:20
Havde Jesper Hansen ikke droppet fælt efter en halv time mod Brøndby da vi var foran 2-0 så tror jeg ikke vi smider den kamp og så havde vi været foran i tabellen, så kigger vi på marginalerne så kan du have en sag, men det forudsætter jo så også at vi vender det blinde øje til mere eller mindre alle andre kampe vi har spillet i foråret hvor vi har forpagtet marginalerne
Jeg mener på ingen måde, at vi har forpagtet heldet i større grad end Brøndby i dette forår - faktisk tværtimod. Vi har haft nogle marginaler i nogle kampe, men det har det i den grad også været tilfældet for Brøndby. AaB og FCK har begge brændt straffespark mod dem på kritiske tidspunkter, de fik et sent offside-mål mod Hobro og var heldige med at vinde mod både os og FCN. De har cruiset i nogle enkelte kampe, men samtlige tætte kampe, er faldet ud til deres fordel.

Jeg mener også, at data viser det samme. Hvis vi ser tap-ins xG-opgørelse for foråret: https://twitter.com/tapinfodbold/status ... 66112?s=21 så står vi på en xP på 20,49 mens BIF står på 22,99 - altså en forskel på 1,5 point (hvilket sandsynligvis er indenfor den statistiske usikkerhed og dermed ikke en reel forskel). BIF har dog fået 32 point, mens vi har fået 27. Dvs BIF har fået 9,01 point mere end de har spillet til, mens vi ‘kun’ har fået 5,51 mere. Så vidt jeg ved, så medtager tap-in ikke straffespark i denne udregning, og dermed kan du lægge de to nævnte afbrændere oveni tallene, og så vil BIFs xP sandsynligvis være meget tæt på vores, og dermed vil deres overperfomance være endnu tydeligere.

Der har været et så tæt kampløb mellem os og BIF hele året, at marginalerne ender med at blive afgørende. Forhåbentlig svinger de mere i vores retning end BIFs i de sidste 5 runder. Hvis meningen er, at det skal udligne sig over en sæson (det tror jeg ikke på), så er det i hvert fald os, der har noget i banken.

mousebreaker

Indlæg af mousebreaker »

22,99 - 20,49 er 2,5 og statistisk usikkerhed går begge veje

En forskel på 2,5 point lyder måske ikke af så meget men man scorer aldrig 0 eller 3 point i en sådan analyse og dermed er det ikke overraskende at en sådan tabel bliver sammenpresset. 2,5 point er dermed også en større forskel end det umiddelbart lyder til. Det er ikke bare lige til at hente med en enkelt sejr.

Hvad statistikken ikke gør op for er kampforløbet. Fører man med 3-0 ved halvleg så kan man køre på autopilot derfra, mens man skal jagte til det sidste hvis der står 1-1.

Det er heller ikke overraskende at Brøndby iflg tap-in analyse (korrekt eller ej) står overfor den største korrektion. De har stort set ikke lavet andet end at vinde så de vil få en negativ korrektion hele tiden. Selvfølgelig har de også haft deres del af medvind, måske endda også i højere grad end vi har - til gengæld har de også skabt langt flere gunstige situationer end vi har.

Det var heller ikke overraskende for mig at 10 eksperter af 10 spåede Brøndby som mester da vi var helt lige inden opgøret på MCH. Læste ikke artiklen skal lige siges, så jeg ved ikke hvem disse "eksperter" var, men skulle jeg gætte forlods på resultatet af den afstemning så ville det være 10-0 til Brøndby medmindre Glen var blandt stemmeafgiverne. Ikke fordi jeg tror en skid på alt det piveri med at alle er mod os og med Brøndby, men fordi det ville være den logiske konklusion alle måtte komme med, spillet og trupperne taget i betragtning.

Når det så er sagt så kan vi da godt ende med at komme bagfra og snuppe guldet og det ville bestemt være en uventet og velkommen fest. Jeg vil dog vente til det sidste med at bestille festmad, band og champagne
"There is a disconnect in what we know and what we do!
Being able to adapt our behavior to challenges, is as good a definition of intelligence as any I know"
- Neil Degrasse Tyson on climate changes -

henker

Indlæg af henker »

Håber virkelig at Silkeborg ikke dykker ned. Og Viborg skal dykker op.for så bliver midtjylland igen en stærk Signal om jyske rivaler, hvilket er godt for superligaen og fodbolds niveau vil sikkert hæve. End at have en fast kedeligt rivaler mellem bif og FCK som hovedstaden magt demonstration.. Det mangler vi deroppe i Jylland.. 😊

Besvar