14 Holds-Superliga 16/17

Om FC Midtjylland og Black Wolves
Brugeravatar
Acebone
Geografisk sted: Viborg

Re: 14 Holds-Superliga 16/17

Indlæg af Acebone »

Snakker vi ikke om Superligaen? Denne sæson er i hvert fald klart blevet kedeligere end sædvanligt som følge af den overlevende 11.-plads.

mousebreaker

Indlæg af mousebreaker »

Denne sæson er jo blot en uundgåelig overgangsfase når man skifter til en ny struktur.

Jeg er stor fan af skiftet til en 14 holds liga, med det slutspil som kommer. Der bliver virkelig knald på både i medalje og nedrykningsspillet. Selv i grundspillet hvor det sandsynligvis vil ligge tæt omkring 4-8 pladsen vil der være masser af drama når det nærmer sig sin slutning.

Knock out fasen i nedrykningsspillet bliver også et drama, det samme med de sidste kampe hvor der kommer to 1. Divisions hold med i spil. Unge talenter der kommer til at spille med i de faser vil i den grad komme under pres og det er noget jeg tænker vil være med til at udvikle dem positivt og give dem mere hår på brystet hvis de kommer til udlandet.

Drama er altid godt. Det trækker folk på stadion og flere tv seere. Flere TV seere betyder at man har et bedre produkt at sælge, så en bedre tv aftale er plausibel på sigt.

Flere kampe løbende gennem sæsonen med stort pres kan kun være godt for alle. Sidste plus er at vi nu slipper for det skæve program. Alle hold får lige mange kampe hjemme og ude mod hinanden.

I love it
"There is a disconnect in what we know and what we do!
Being able to adapt our behavior to challenges, is as good a definition of intelligence as any I know"
- Neil Degrasse Tyson on climate changes -

Steffen am

Indlæg af Steffen am »

Acebone skrev:Snakker vi ikke om Superligaen? Denne sæson er i hvert fald klart blevet kedeligere end sædvanligt som følge af den overlevende 11.-plads.
Ja det beklager jeg, tror det er min skyld vi snakkede lidt forbi hinanden,
jeg tog meget udgangspunkt i Hjulmands kommentar
http://www.bold.dk/fodbold/nyheder/fcn- ... -ny-model/

Men enig i at denne sæson har været lidt mindre potent, med en nedrykker.

___

Men ja, det bliver fedt med det nye format!
Glæder mig også :D

Og oven i hatten har vi så fået David Nielsen, Bo Henriksen og Zorninger ind i ligaen, som vist alle, med rette, kan kaldes farverige, så det skal nok blive underholdende :)

Så må vi se om det 3. hold bliver Silkeborg, Vejle eller Vendsyssel.
Det er da lige en anelse nemmere med udebane ture til de 2 første.

TrueWolfMidt
Geografisk sted: 7400 Snejbjerg.

Indlæg af TrueWolfMidt »

Er der nogen som ved om truppen (total) skal udvides med yderligere 3-4 mand inden den nye sæson starter / i forhold til denne sæson ?

Brugeravatar
Acebone

Indlæg af Acebone »

Tjah, forhåbentlig kommer truppen til at tælle færre fodboldinvalide spillere, så bredden bliver styrket på den måde.

Om truppen skal være større, ved jeg ikke. Første skridt på vejen er at finde ud af, om vi skal spille europæisk.

mousebreaker

Indlæg af mousebreaker »

Oh my fucking God

Har lige læst den artikel med Hjulmand

Han har tydeligvis slet ikke sat sig ind i den nye struktur og kommenterer så alligevel på den

Det står helt klart når han postulerer at man kan spekulere i at blive nr 7 fremfor nr 6. Det er jo helt vanvittigt og i bedste fald dårligt spin.

Prøv lige at tænke den igennem. Her er scenariet som Hjulmand forestiller sig:

To hold ligger a point inden sidste runde i grundspillet på en del 6/7 plads. De 6 bedste hold går i medalje spillet. Nr 7 kommer i nedrykningspillet hvor et af holdene kommer til at kæmpe om en europa cup plads.

Lad os lige kigge på hvor "nemt" det er at få denne europa cup plads og hvad risiciene er, hvis man skal tabe med vilje for at guffe denne "oplagte" Europa Cup plads.

Holdene i nedrykningsspilet bliver inddelt i 2 puljer med 4 hold. Første og anden pladsen i hver gruppe efter 6 kampe inkl overførte point fra grundspillet, mødes på kryds. Taberne i disse kampe holder sommerferie. Vinderne spiller yderligere to kampe mod hinanden for retten til at møde det højest placerede hold i medaljespillet som IKKE er automatisk kvalificeret til Europa. Her skal holdet fra nedrykningspillet spille på udebane i en knald eller fald kamp. Så det er hvad Hjulmand forestiller sig at man vil lade sig tabe med vilje for. Mon ikke det er nemmere og mere risikofrit at tage chancen for Europa i medaljespillet.

Lad os kigge på risici'ene. Hvis det hold der endte 7'er i grundspillet har et dårligt gruppespil og ender blandt de to sidste i gruppen så er de nu i alvorlig nedrykningsfare. Kun 1 af de fire nederst placerede hold (to dårligste i hver gruppe) kommer IKKE ud i en direkte nedrykningskamp !!!

Hjulmand er totalt galt på den og det skinner tydeligt igennem at de ikke er favoritter til top 6 i grundspillet - og at det i virkeligheden er der skoen trykker !!

Han har nu fået sig en plads på min liste over superligaens tumper :)
Being able to adapt our behavior to challenges, is as good a definition of intelligence as any I know"

Brugeravatar
Kent

Indlæg af Kent »

Hele denne spekulation vedr. EL-plads synes jeg også er helt tåbelig. Udover det sportslige scenario, som du gennemgår, så er der jo også det økonomiske. Tv-indtægterner er lavere i nedrykningsspillet og det vil tilskueretallene sandsynligvis også være, når det ikke er FCK, BIF m.fl. der kommer på besøg, men i stedet Vendsyssel og Lyngby.
Endelig har jeg svært ved at se den store gevinst ved EL-pladsen. Det mest normale scenario er jo, at danske hold bliver ekspederet ud, før det overhovedet bliver interessant sportsligt eller økonomisk.
For mig at se, vil det være århundrets hjerneblødning, hvis en klub bevidst går i nedrykningsspillet, med et halv års lavere indtægter, for efterfølgende at blive ekspederet ud af EL af Dila Gori i slutningen af juli.

mousebreaker

Indlæg af mousebreaker »

Hvem siger at BIF ikke kommer på besøg i nedrykningsspillet :D

Helt enig i det du kommer omkring vedr det økonomiske. En anden ting er at man i årevis har prøvet at finde en løsning på det skæve program med 3 indbyrdes kampe per sæson som byder på mange uretfærdigheder. Eks har Sønderjyske en hjemmekamp mindre i år end de hold de konkurrerer med om medaljer. Det er ikke fair at de i denne sæson skal straffes for hvad de præsterede i sidste sæson. Virkelig dårlig struktur.

Man har så ikke kunnet blive enige om antallet af hold. De tradionelt mindre gode klubber + 1. div klubberne ønsker flere hold i superligaen og de bedste klubber ønsker færre, for at få flere indbyrdes kampe. De problemstillinger bliver løst på een gang i den nye struktur. Eneste ulempe som jeg ser det, er at den bliver en smule kompliceret for folk at forstå. Det er dog muligt hvis man gider prøve på det. Ellers skal medierne nok undervejs formidle om betydningen af de scenarier de enkelte kampe har som man støder ind i dem undervejs.

Jeg glæder mig til den nye struktur

Vijen

Indlæg af Vijen »

Jeg har faktisk overvejet at smide en lille mønt på Brøndby som nedrykker/bundplacering i næste sæson.

De skærer ind på spiller budgettet i næste sæson, så trup kvaliteten vil nok falde i forhold til denne sæson.
De skal have 17 millioner i overskud på transfer til sommer.
De får ny træner som spiller meget ekstremt og det kan koste mange point.
Agger og durmisi er måske væk, så der kommer de til at mangle klasse. Har svært ved at se de kan købe samme kvalitet.
Kahlenberg bliver ikke yngre og har sine skadesperioder.
Oprykkerne har stor kvalitet i forhold til tidligere år.

Steffen am

Indlæg af Steffen am »

Vijen skrev:Jeg har faktisk overvejet at smide en lille mønt på Brøndby som nedrykker/bundplacering i næste sæson.
Det tænker jeg dog alligevel er dumt. Det er trods alt stadig en af Danmarks største klubber, der får sig en attraktiv træner, der skal kæmpe med Esbjerg, Viborg, Lyngby, Horsens og formentlig Silkeborg om ikke at rykke ned.
Hvis man skal lave nogle 'sats' bets, tror jeg bestemt SønderjyskE og Randers vil møde udfordringer.

Man bør dog kunne spille på hvorvidt om de kommer i mesterskabsslutspil eller ej, kunne det dog være en fin mulighed.

FCK, FCM, BIF, AaB og OB bør komme i slutspil, men kan sagtens være Brøndby ikke er en af dem. Men der er stadig 1 plads ledig
(eller 2, hvis Brøndby skulle falde sammen).

___

Helt enig med jer Mousebreaker og Kent, ville være KÆMPE selvmål at gå efter 7. pladsen i stedet for top 6, og har simpelthen ikke fantasi til at se det ske. Man skal også huske på at grunden til FCK og FCM i første omgang sagde nej var pga. pengene, hvor de samme klubber fik forhandlet flere penge i mesterskabs-slutspillet.

Kender ikke talene, men mesterskabs-slutspillet er helt sikkert mere interessant kommercielt og økonomisk foruden sportsligt det giver mere mening at kæmpe om medaljer end nedrykning.

Generelt rigtig spændene format, men ja, stor svaghed den der kompliceret og svær at forklare. Tv skal nok hjælpe os på vej, men hvis man følger mindre med i fodbold eller Danmark skal vokse i international anderkendelse kan det være et problem.

F.eks. går det jo meget godt for Belgisk fodbold, men deres liga format forstår jeg simpelthen ikke. Jo, puljerne men ikke hvordan europæiske- og nedrykningspladser endeligt bestemmes.

Men på en gang at kan få: Flere hold, flere kampe, flere kampe mellem de gode hold, mere at spille for og et retfærdigt format, på en gang. Det skal nok blive godt :)

___

Nu har vi tidligere snakket om det med manglende rotation i vores efterår. Med 14 hold, bør der være lidt større forskel på top og bund. Vil det give større mulighed for rotation eller mod til at gøre det?
Med det kampprogram med evt. europæisk gruppekampe kan det selvfølgelig være en nødvendighed og komme af sig selv?

mousebreaker

Indlæg af mousebreaker »

Kunsten med at rotere er at gøre det i tide så man ikke bliver tvunget til at gøre det senere, med et større antal spillere. Alle trænere elsker kontinuitet. Med rette. Det betyder noget. Men de store klubber med brede trupper bør efter min mening rotere på bare en enkelt eller to pladser fra kamp til kamp. På forskellige pladser så man kommer hele skuden rundt - bortset fra målmandsposten. Reserven kan få pokalen.

Jess Thorup udtalte på et tidspunkt, at han kun kiggede en enkelt kamp frem. Det er et spiller mindset og helt forkert for en træner. Fortsætter han med det, så får vi en gentagelse af denne sæson næste gang vi gør det godt i Europa

974

Indlæg af 974 »

Mon det ikke bunder i at Hjulmand godt kan se, at deres set-up nok ikke kommer til at række til det sjove slutspil, da efterhånden flere klubber er ved at have overhalet FCN?
Og derfor prøver at tale det lidt ned :-)

tubbe93

Indlæg af tubbe93 »

mousebreaker skrev: Jess Thorup udtalte på et tidspunkt, at han kun kiggede en enkelt kamp frem. Det er et spiller mindset og helt forkert for en træner. Fortsætter han med det, så får vi en gentagelse af denne sæson næste gang vi gør det godt i Europa
Jeg er meget enig i, at rotation er vigtigt, når der er så mange kampe som tilfældet forhåbentlig bliver til efteråret.
Men den ene kommentar, hvor Thorup altid siger han kun kigger en kamp frem, det er mere et automat-svar end hvordan det reelt er, tror jeg. Jeg går ud fra at Thorup selvfølgelig kigger mere end én kamp frem, men det vil være at skyde sig selv i foden at sige det til medierne, hvis det koster point eller turneringsliv i knock-out kampe. F.eks. da vi var i semifinalen i pokalen for år tilbage mod Brøndby blev ligaen helt solgt til sidst for at være så stærke som muligt mod Brøndby, men røg alligevel ud, der var der stor kritik af Erik Rasmussen (mener det var med ham som træner), at han ikke satsede på kontinuitet og stor motivation ved at spille med nogenlunde samme hold, som så formentlig først havde vundet i ligaen.

Derudover viste Thorup jo også i starten af efteråret, at han kigger mere end én kamp frem. I kvalrunderne til CL spillede han meget unge og reservespækkede hold i ligaen, for at have alle klar til kvallen. Blandt andet én af de første kampe i Haderslev, hvor det jo næsten var u-19 hold, og vi meget heldigt fik sejren på et flot frispark af Duelund. Dengang mindes jeg også, at der var kritik af, at vi allerede skulle spille reserver og at de startende 11 sagtens burde kunne spille 3 kampe i ugen så tidligt.
FCM!
FCM!
FCM!

Brugeravatar
Acebone

Indlæg af Acebone »

tubbe93 skrev:F.eks. da vi var i semifinalen i pokalen for år tilbage mod Brøndby blev ligaen helt solgt til sidst for at være så stærke som muligt mod Brøndby, men røg alligevel ud, der var der stor kritik af Erik Rasmussen (mener det var med ham som træner), at han ikke satsede på kontinuitet og stor motivation ved at spille med nogenlunde samme hold, som så formentlig først havde vundet i ligaen.
Pointen er god nok, men det var omvendt. Pokalsemifinalerne mod Brøndby blev bevidst smidt på gulvet for at fokusere på ligaen. Hvorefter vi også tabte kampe der.

hviid
Geografisk sted: Tallinn/Struer

Indlæg af hviid »

Acebone skrev:Pointen er god nok, men det var omvendt. Pokalsemifinalerne mod Brøndby blev bevidst smidt på gulvet for at fokusere på ligaen. Hvorefter vi også tabte kampe der.
Korrekt, at det var omvendt, men vi tabte faktisk kun en enkelt kamp efter de to pokalsemifinaler (2-3 ude mod Esbjerg). Til gengæld var der tre uafgjorte i træk lige derefter mod Viborg, Horsens og Brøndby. De øvrige fem kampe vandt vi, heriblandt de tre sidste, så vi endte med sølv.
Mener at Erik Rasmussen skriver lidt om det i hans bog, hvor han blandt andet kommer ind på, at fans og folk i klubben fortsat ikke var tilfredse trods sølvet.

Besvar