Sylvester skrev:Jeg er ikke enig i FCM kan forme ungdomsspillerne efter spillestilen. Dels vil det være en forudsætning at talentet er til stede, hvilket de senere års mangel på gennembrud, beviser ikke er en selvfølge. Og dels tror jeg ikke på at man bare kan forme spillerne som man vil og putte dem i kasser der passer ind i systemet. Man gør f.eks. ikke bare FCMs afrikanere til kombinationsstærke, holdspillere, fordi det er det systemt dikterer. Er den slags grundlæggende færdigheder ikke på plads længe inden de betræder akademiet, så er der ikke noget der tyder på man kan lære dem det.
Nu må man vel også forvente, at spillerne til akademiet bliver scoutet efter spillestilen, så man ikke skal til at forme dem efterfølgende. Og hvorfor skulle man ikke kunne finde kombinationsstærke spillere i Nigeria? (ikke at jeg forventer mig det store derfra fremadrettet).
Sylvester skrev:Det er noget af den kassetænkning som førsteholdet også lider meget under. Det er f.eks grænsende til det arrogante og selvindbildske at tro at man pludselig kan lære rutinerede (men boldsvage) forsvarere som Kolja og Ipsa at blive spillende forsvarsspillere. De magter det ganske enkelt ikke og er for længst blevet for gamle til at rykke sig på noget sådant. Resultatet har vi set længe. Horribelt opspil og forkrampet boldomgang, hvor spillerne ganske enkelt bliver udfordret over deres niveau og bliver bedt om noget de ikke er gode til. Er du uenig med mig i det?
Jeg tror den grundlæggende forskel er, at du vil have forandring nu, med det nuværende hold, og jeg synes man skal se alt det her i et længere perspektiv. Mig bekendt er der indkøbt erstatninger til både Kolja og Ipsa, ligesom der er ungdomsspillere på vej. Men en hurtig sammenligning: Hvor imponerende synes du Okores boldomgang er, på et ellers 'boldspillende' hold?
Sylvester skrev:Som tidligere tider syntes jeg der skal være langt mere fokus på spidskompetencer og vil vi f.eks have mere ud af Nigeria, skal der langt mere dynamik og tempo ind på holdet, fremfor det underlige statiske og kontrollerede fodbold vi ser nu.
Nigeria er en blindgyde, og jeg tror vi indser det inden for kort tid. Spørgsmålet er, om det bare kan afvikles, eller hvor meget vi har i klemme.
Sylvester skrev:eller er der blind tiltro til FCM? Kan du ser hvor FCM befinder som om 1-1½ år?
Jeg er optimist, men ikke mere, end at jeg forventer at det bliver en hård omstilling. Om 1 1/2 år er mindst halvdelen af det nuværende hold væk, og vi får det svært. Til gengæld håber jeg, at vi tydeligere kan se tegningen til fremtidens FCM. Og jeg håber, at det bliver med elementer af både det boldbesiddende og det direkte (mere Bayern end Barcelona, uden sammenligning i øvrigt).