Håbløst naive, tid til at sadle om?

Om FC Midtjylland og Black Wolves
Brugeravatar
pr0j3ct

Re: Håbløst naive, tid til at sadle om?

Indlæg af pr0j3ct »

Ja kan blive nogle lange indlæg med citater, så tager også lige uden. I bund og grund er vi egentlig meget enige i mange af tingende vi snakker om her.

Det jeg mener med at vores wings, ikke skal løbe sig døde på kanten i det nye system er jo netop at det er meningen at, vi i bund og grund ikke skal spille med wings i stil med eks. Borrings type wing. men mere i stil med eks. Hassan, Sly eller lignende, som ikke kun har deres forcer op og ned ad linjen, men men mere har det ind i banen. Selvfølgeligt skal de stadigt kunne tage turen op og ned af linjen. Så skal ud fra vores nye system spilles mere med backerne der tager de raids op og ned af linjen og de overlap på den mere varierende "wing". Den moderne offensive back, som man vel egentligt ser mere og mere rundt omkring. Hvor den normale wing, primært ville tage turen op ad sidelinjen til et indlæg ind i hovedet på eks. en Frank type, vil den "wing" vores nye system primært skal bruge, være den der primært vil tage turen ind i banen og være mere direkte udfordrende på den korte bane.

Vores nye system/koncept er selvfølgeligt ikke ufejlbart og når som du selv er inde på at eks, Julle eller Siv tager turen op og efterlader et hul, skal eks. Bak og Ipsa ikke også rende med, for så er vi jo klart enige i at det efterlader et alt for stor hul og generelt for store problemer og muligheder for farlige kontra, i mod os, med får til at forsvare. Det er en af de mange ting vores forsvar skal lære. For at sammenligne med Barcelona som du selv er inde på, gør de det jo på skift og ikke alle på en gang, så eks. vores midtbanefolk skal trække tilbage og forsvare.

Nej enig. Holdene i superligaen frygter os ikke, netop fordi de ved de kan score mod os, selvom vi eks. sætter dem under et tungt pres. Vi er pt. alt for nemme at score mål mod, såmen ikke så meget i kontra som i det reelle spil lige foran og i vores felt, hvor vi som, vi begge har været inde på er alt for passive og hvor vores modstandere simpelt kan spille forbi og igennem os, fordi vi ikke går ind på kroppen af dem, samtidigt med at vi trods spilovertag og tungt pres har haft svært ved at score (bla. på grund af angriber mangler som vi er mange der er enige om vi har) og skulle vi score, så ved snart alle vore modstandere, at et mål eller 2 ikke er umuligt mod os. Men det er jo som sådan ikke vores koncept der er skyld i det og alligevel er det. Det er mange ting der skyldes det. For dårlige forsvarsspillere, for mange skader, for meget rotation, for stor arrogance, til tider for meget kriger osv. og samtidigt er det også lidt konceptets skyld via den store pludselige fokus på det offensive og den dertil manglende fokus på det defensive, men det er jo som sådan klubbens skyld, trænerne/trænerteamet og ikke så meget konceptet i sig selv. For det koncept vi gerne vil spille bygges op fra en stærk defensiv. Tror vi har prøvet at hoppe over gærdet hvor det er lavest. :D

Vi skal ikke står så højt i banen og da slet ikke hvad var det 20, 30 meter højere der blev nævnt. Det er vores forsvarsspillere slet ikke gode eller hurtige nok til. Men vi skal lægge et højt pres, og specielt genpres, hvor angriberne er første skanse, derefter går midtbane folkende til. Igen som med Forsvaret, skal ikke hele holdet lave genpres på en spiller, men en enkelt eller to presser, og falder tilbage på sin plads, næste tager over osv.

Selvfølgeligt skal vi have noget at falde tilbage på og den primære er et stabilt og stærk forsvar, uanset hvordan vi spiller. Derefter, kan man sige at vi skal kunne variere vores system, så vi ikke låser os helt fast, eks. er vi gode til kontra. Så fungerer vores spil ikke i perioder, kan ske for selv de bedste :) og vi eks. kommer under pres, er kontra et godt våben og skulle også være da vi gerne skal bruge hurtige og løbe villige spillere til en stor del af det koncept vi netop gerne vil spille.

Jeg tror at vores nye koncept og spil system kan blive godt med tiden, men det tager selvfølgeligt tid, de rigtige spillere, trænere osv. og det skal bygges rigtigt op. Der tror jeg at en fejl fra FCM er at man er hoppet lidt ind midt i det og tager det derfra, (nu vil man have aggressivt og sprudlende offensiv spil) i stedet for at får bygget en stærk organisation op, stabil og pålidelig defensiv og så bygge på det offensive og spilstyrende spil, samt pasningsspillet, og et aggressivt pres, som det hele, absolut ikke er noget man bare gør fra den ene dag til den anden. Så ja jeg tror på det fremad rettet, hvis FCM immervæk kan gøre det rigtigt, men som fan er det selvfølgeligt svært at vente på og ikke mindst sluge og acceptere de fejl, tilbagefald og ikke mindst skuffelser, der vil komme under vejs. Vi har jo i perioder set rigtigt flot offensivt spil, spil styrende perioder og ikke mindst godt aggressivt genpres, men det hjælper så bare ikke, når vi for det første har scoring problemer. Manglende angribere, kynisme, skarphed eller hvad der nu skal til og man samtidigt er hullet som en si, i den anden ende.

Så Holmstrøm har ret i en ting. Som han siger, kan man ikke købe et fodboldhold, det skal bygges :)

Noe

Indlæg af Noe »

@ Ravnen: Tusind tak for en konstruktiv reaktion på en kæmpe skuffelse. Det er der en hel del, som kan lære af herinde. Jeg er først selv kommet op af et meget dybt og sort hul nu.

Fed debat, selv om det kan være svært at hægte sig på alle disse ord, hvis ikke man har været med fra starten. Jeg tillader mig at citere sidste post:
pr0j3ct skrev:Jeg tror at vores nye koncept og spil system kan blive godt med tiden, men det tager selvfølgeligt tid, de rigtige spillere, trænere osv. og det skal bygges rigtigt op. Der tror jeg at en fejl fra FCM er at man er hoppet lidt ind midt i det og tager det derfra, (nu vil man have aggressivt og sprudlende offensiv spil) i stedet for at får bygget en stærk organisation op, stabil og pålidelig defensiv og så bygge på det offensive og spilstyrende spil, samt pasningsspillet, og et aggressivt pres, som det hele, absolut ikke er noget man bare gør fra den ene dag til den anden.
Som flere nævner ovenfor, er nøgleordede tid og tålmodighed. I forhold til klubbens position, størrelse og økonomiske råderum er det i virkeligheden helt grinagtigt, at vi (presse, fans, bestyrelse og ind imellem også spillerne) ikke har mere tålmodighed. Helt ærligt: Vi skal sgu være glade for at komme i Europa med det nuværende budget, men selvfølgelig stræbe efter mere.

Sammenligningerne med FCK ligger lige for. Ståle har netop tålmodigt bygget holdet op. Først gennem en solid (og stærkt kritiseret) defensiv stil, senere kom det offensive spil ovenpå, med hurtigt pasningsspil og fantastiske back-raids.
Faktisk var det det jeg troede vi var i gang med, med Kuhns defensive 'dræberfodbold' fra sidste efterår. Vi skulle bygge defensiven, og så lægge på siden. Desværre er kynismen ikke fulgt med ind i foråret. Det skyldes flere ting, tror jeg, og den nye offensive stil er ikke nødvendigvis hele forklaringen. Jeg tror faktisk, at tanken var at man havde det på plads. I hvert fald var det meldingen, at vi havde muligheden for at skifte mellem de to tilgange, når det var nødvendigt. Jeg mener vi sejler lidt fordi:

1. Vi mangler kontinuitet i forsvaret. Vi spiller aldrig med samme bagkæde, og aftalerne er bare ikke på plads endnu. Indtil vi har det, skal Bak måske lige holde sig lidt tilbage :)
2. Højre back er et kæmpe problem. Vi har ikke fundet erstatningen for Priske, og han er imo et meget større tab end både Frank og Ilsø. Jeg kan simpelthen ikke se, at vi har en dygtig nok højre back i truppen pt.
3. Mentalt mangler vi en del, for at kunne holde presset i hele kampen, eller i det mindste kontrollere kampen når vi ikke holder et tungt fuldbanepres. Her halter spillere som Izunna, Rilwan, Hansen, Sivebæk og Julle naturligt. Vi har brug for kampe og flere kampe for at få det på plads. Indtil da skal Bak og (7-9-13) Thyge tage styringen i endnu hørere grad. Hvis vi kan veksle mellem tungt pres og kontrol, har vi en langt bedre mulighed for at vinde den mentale kamp. Fodbold er alligevel ren psykologi, når det kommer til stykket.

Jeg er ikke tilhænger af, at vi vender tilbage til Kuhns fodbold. Vi er Midtjylland, og vi skal begejstre, især på hjemmebane. Det må være målet. Indtil da skal vi naturligvis have bedre fat på det defensive spil, men jeg tror ikke, at det er nødvendig at fravige 'den sorte tråd' for at nå dertil. Det er ikke for at være jubeloptimist, men vi bliver sgu bedre dag for dag (hvilket jeg synes at foråret allerede har bevist med bedre spil). Det handler naturligvis om kontinuitet i trup og konceptudvikling, og tålmodighed. det første løser sig forhåbenlig med en stor spand Rupees, det sidste må alle omkring klubben forsøge at grave frem, selv om det kan være svært.

Ps: Og så håber jeg inderligt på en meget tidligt pokal-exit næste år..

Brugeravatar
Ravnen

Indlæg af Ravnen »

Noe skrev: Faktisk var det det jeg troede vi var i gang med, med Kuhns defensive 'dræberfodbold' fra sidste efterår. Vi skulle bygge defensiven, og så lægge på siden. Desværre er kynismen ikke fulgt med ind i foråret. Det skyldes flere ting, tror jeg, og den nye offensive stil er ikke nødvendigvis hele forklaringen. Jeg tror faktisk, at tanken var at man havde det på plads. I hvert fald var det meldingen, at vi havde muligheden for at skifte mellem de to tilgange, når det var nødvendigt. Jeg mener vi sejler lidt fordi:
Tak for svaret, det er en rigtig fin debat vi får os.

Det er det som ærgrer mig, at vi i efteråret faktisk viste rigtig fine tegn, og stod bedre på banen end i mands minde, og ja vandt en række udebanekampe hvilket var en helt ny verden for os! Det virkede virkelig som om at vi havde fundet formlen.
Forårssæsonen har været et regulært spillemæssigt kaos, og hvis de andre hold ikke havde været ligeså ringe som os, havde vi sat alt det til som vi vandt i efteråret.

Det vi spillede i efteråret, ligner - som du også siger- langt mere den taktik FCK brugte til at stabilisere sig med. Det kan godt være du har ret i, at man mente vi så var klar til at udvikle det og blive mere spilstyrende. Det virker bare ekstra risikabelt når vi samtidig fjerner 3 mand fra startopstillingen, og ret tidligt for Sviatchenko skadet.

Og ret mig hvis jeg tager fejl, men har vi egentlig spillermaterialet til at være spilstyrende? Vi mangler Florescu så, han var på mange måder en playmaker, der kunne finde hullerne og sprede spillet ud på banen. Jeg kan ikke rigtig få øje på den type i vores nuværende trup?
Izunna, Salami, Albæk og Thygesen, det er fine pres og kontraspillere, men som spilstyrende kommer de til kort. Særligt Thygesen giver mig kvaler, for han har langt hen af vejen været den dårligste af dem i foråret, det hele kører på høj oktan energi og ikke på overblik og tålmodighed.

Det er jo lidt interessant at se, i de kampe hvor vi har chancen for at være spilstyrende, mod Lyngby, Sønderjyske osv. Der falder vi helt sammen og leverer slet ikke varen. Men når vi så møder FCK, Brøndby eller OB, og går tilbage til det gamle pres og kontra spil med det hurtige omstillingsspil, så fungerer det hele pludseligt perfekt.

Du har ret i at særligt højre back, har været et dyrt problem for os. Jeg har virkelig håbet at Sivebæk kunne klare opgaven, men jeg må sige at jeg nu tvivler på at det nogensinde kommer til at fungere. Det har fungeret bedst de kampe hvor Albrechtsen har været på pladsen.

Vi skal nok altid spille underholdende. Afrikanerne er sikker garanti for det. Men jeg synes nu det var mere underholdende i efteråret da vi vandt en masse kampe. Det er jo også det som konkurrencesport handler om, at vinde. Jeg har intet i mod den "sorte tråd", den kan vi sagtens følge op selvom vi vælger at have en mere kompakt og kontrollerende spillestil.

Noe

Indlæg af Noe »

Jeg forstår godt din skepsis, og jeg mener også, at man skal blive ved med at diskutere de her ting. Jeg mener samtidig bare, at vores mentale problemer overskygger for meget til, at vi kan opridse klare fordele ved de to systemer. I efteråret (hvor Kuhn havde kontrol) laver vi altså mange af de samme fejl som nu: I kampene FCM-EFB 2-2, FCM-ÅB 2-2, BIF-FCM 2-2 og OB-FCM 3-2 er vi foran, laver 2 mål og taber alligevel points, fordi vi trækker os tilbage og/eller falder sammen mentalt. Uden at det beviser noget som helst, har vi altså ikke dummet os så eftertrykkeligt i foråret (bortset fra søndag :( ).

Det kan godt være, at vi skal skabe et bedre defensivt fundament. Det vil jeg slet ikke udelukke. Jeg tror bare ikke det batter så meget, med mindre vi får styrket mentaliteten hos de her unge spillere. Det må altså være første prioritet lige nu..

Edit: Det er i øvrigt det jeg mener at CV i FCK har været bedst til: At scoute de spillere, som havde det bedste match med FCK mentalt. Det er imponerende, at FCK kan blive ved med at vinde, selv om de ikke har noget at spille for. Hvis jeg kunne ønske spillere i næste transfervindue, var det spillere, som var købt på det de har inden i hovedet, lige så meget som det, de kan med benene.

Besvar