Lige lidt tanker om vores kommende transferaktivitet efter, at Thorup i dag i HF vurderer, at "en trup på 24-26 spillere, plus to målmænd, vil være det optimale trupantal". Jeg undrer mig lidt over, at han nævner 2 målmand, da vi altid plejer at have 2 konkurrencedygtige keeper samt et ungt talent i truppen, så derfor forventer jeg egentlig, at vi stadigvæk har Ottesen, når vinduet lukker sammen med 2 etablerede, og dermed kører med 3 målmænd i 1. holdstruppen.
Jeg forventer ikke yderligere indkommende transfer under forudsætning af, at vi fastholder den nuværende trup (eller der dukker noget voldsom spændende op i slutningen af vinduet, som Steinlein ikke troede var muligt

), der jf. FCM.DK ser sådan ud:
MÅLMAND
Jesper Hansen
Bill Hamid
Oliver Ottesen
FORSVAR
Rasmus Nicolaisen
Kristian Riis
Marc Dal Hende
Alexander Munksgaard
Zsolt Korcsmár
Bubacarr Sanneh
Joel Andersson
Oliver Olsen
Kian Hansen
Erik Sviatchenko
Mads Døhr Thychosen
MIDTBANE
Kaan Kairinen
Janus Drachmann
Simon Kroon
Gustav Wikheim
Bozhidar Kraev
Frederik Brandhof
Frank Onyeka
Jakob Poulsen
Ayo Simon Okosun
Dominick Drexler
Jens-Lys Cajuste
Nicolas Madsen
Rilwan Hassan
Tim Sparv
Mikkel Duelund
Awer Mabil
ANGRIBER
Artem Dovbyk
Mayron George
Paul Onuachu
Altså 30 markspillere og 3 målmænd = 33 mand, så hvis vi skal ned på en trup på mellem 26-28 spillere, så skal der i hvert fald 5 spillere ud via enten lejemål eller direkte salg. Når man ser den nuværende trupsammensætning er det primært på midtbanen, at vi har voldsomt mange spillere, og hvor der må forventes en vis afgang.
Jeg er rimelig sikker på, at Kaan ryger på et lejemål, så han kan få tiltrængt spilletid. Han står ikke til mange minutter pt. med indkøb af bl.a. Okosun, men han bør stadigvæk være en spiller, som vi ikke ønsker at sælge, da han har et stort potentiale. Jeg håber lidt, at vi kan sende ham til Vendsyssel. De har en smal trup, og vi har et godt samarbejde med dem jf. succesfulde lejemål sidste sæson med Riis og Andersson.
Jeg kan heller ikke se Brandhof få mange minutter, selvom han kan spille en del forskellige positioner, og derfor virker et nyt lejeophold mest oplagt for ham.
Riis er en anden spiller, der kunne være kandidat til et lejeophold, men han er skadet så vidt jeg ved efter, at han fik foretaget en operation, så jeg er usikker på, hvornår han kan spille igen, og det kan unægteligt blive svært at leje en mand ud, hvis han forventes ikke at kunne spille i et stykke tid, så derfor er det muligt, at han ender med at blive hos os.
Jeg forventer fortsat, at Duelund er på salgsrampen, og bliver skudt af i dette vindue. Dog kan et salg af Drexler til Bundesligaen (hvis det sker) måske betyde, at Due bliver et halvt eller helt år mere hos os, men som udgangspunkt hælder jeg til et salg i dette vindue.
Vi har et hav af offensive midtbanespillere, så nogle af dem skal væk (igen kan usikkerheden omkring Drexler være en joker her), men jeg kan se, at Kroon har kontraktudløb i december 2020, så tænker at han er en klar kandidat til at blive skibbet videre, da han ikke har vist noget for os (og heller ikke var den store succes i Sønderjyske i foråret). Baseret på de seneste træningskampe ser det også ud til, at der er en del spillere foran ham, herunder Mabil. Han har i øvrigt selv udtalt, at han helst ikke vil udlejes, og foretrækker et direkte salg.
Den sidste jeg er usikker på er Awer Mabil, der har udtalt, at han gerne vil kæmpe om pladsen her i optakten, men også gerne vil have spilletid. Hans situation minder en del om den Kroon er i. Derudover har han kontrakt i sommeren 2020, så vi skal snart finde ud af, om det er en spiller, som vi satser på, eller om han skal skibbes videre for at få lidt mønter i kassen. Det er dog et dårligt tegn for Mabil (og Kroon for den sags skyld), at han ikke er med i den 20-mandstrup, der er udtaget til dagens kamp, selvom både Drexler og Rilwan er ude med skader. Mabil kunne sagtens være en kandidat til at blive solgt i slutningen af vinduet ligesom Kroon, som jeg ser det.
Konklusion:
Ud af de 30 markspillere føler jeg mig rimelig sikker på, at Brandhof og Kaan ryger ud, og så er vi 28 spillere.
Et salg af Due vil bringe det ned på 27 mand, og så tror jeg som minimum, at enten Kroon og Mabil ryger videre (de kæmper også om den samme plads) og det er meget muligt, at de begge kan blive sendt videre i systemet (igen under forudsætning, at vi beholder den nuværende trup, herunder Drexler) i slutningen af vinduet, når vores skæbne i europæisk bold er afklaret. Riis' nuværende skadessituation er en ubekendt faktor i dette regnestykke, og jeg hælder derfor umiddelbart til, at han bliver hos os.
Dermed vil vi komme ned på 25-26 markspillere (samt 3 målmand) med de ovennævnte afgange, heraf en række unge talenter som Ottesen, Olsen, Madsen og Cajuste, der ved at de er med i truppen på yderste mandat, og har det fint nok med, at de primært kommer til at spille på reserveholdet.
Det vil stadigvæk give en voldsomt kompetent trup, der er gearet til at spille med i både europa, superligaen og pokalen, og dermed også sagt. Det kan derfor blive et alvorligt problem rent trupmæssigt, hvis vi kikser vores europæisk målsætning i år. Hvis vi kikser i Europa, så tror jeg også det kan betyde endnu flere udlejninger og afgange end det, der er lagt op til pt, således vi får en endnu smallere trup end det, som jeg skitsere her.