Energi, Spillet og Opstilling

Om FC Midtjylland og Black Wolves
THenry

Re: Energi, Spillet og Opstilling

Indlæg af THenry »

Det er ganske fair at Bruninho og VDV figurerer på flopholdet. Halsti har ikke haft nogen stor sæson, men jeg synes det virker lidt underligt, at sætte ham på holdet på en position, som man aldrig har spillet for os. Var der virkelig ikke andre og bedre kandidater til højre back?

F.eks. Ex-landsholdsspiller Boilesen i FCK har vel spillet mere back end Halsti, og kunne vel snildt have taget pladsen på flopholdet?

THenry

Indlæg af THenry »

Jacob Ahlmann rammer meget godt nogle af sæsonens få lyspunkter med sit Drømmehold, hvor der er plads til 3 af vores unge talenter.

http://www.tipsbladet.dk/nyhed/superlig ... ob-ahlmann

Steffen am

Indlæg af Steffen am »

Så lidt stats,
For Paul i efteråret
Billede

For foråret
Billede

Og så vores nye norske ven
Billede

Pointen er
1. Paul har utvivlsom lagt på
2. Paul er anderledes end de fleste angribere, men man skal ikke tage fra ham at han er dygtig
3. Vores nu 2 angribere, er ikke så ens.

Jeg er ikke så trænet i at læse de her "radar statistikker for angribere"
men kommentere til er også at Paul er dygtig, og er også en bedre fodboldspiller end mange på hans størrelser.

Ligeledes blev der sagt at vores norske ven kunne drible og dominere i Norge, men havde svært ved at tilpasse sig det hurtigere spil i Æresdivisionen og at han ikke længere kan drible som det passer ham.
Synes desværre der er et mønster med at dominere i Norge, men at tage ud og skuffe.
Ved ikke om det bliver tilfældet med Alexander Sørloth, men han skal i hvert fald lære nogle andre dyder, end det der gjorde at han dominerede i Norge.

Brugeravatar
Kent

Indlæg af Kent »

Jeg ved heller ikke, om jeg læser radarerne helt korrekt, men Alexander har en del berøringer inde i feltet. Til gengæld er hans xG (forventede mål) ikke så høj. Det tænker jeg, kan indikere, at han har berøringerne de forkerte steder - altså ikke får placeret sig ordenligt, hvilket måske også ses i antallet af afslutninger. Jeg tænker, at det måske minder lidt om Paul for et par år siden, så forhåbentlig kan han lære, at tage de rette løb.
Når man ser Pauls scoringer fra i år https://www.youtube.com/watch?v=f2tu7K66EY8 synes jeg, at det er bemærkelsesværdigt, hvor gode vi er blevet til at sætte ham op. Der kommer mange gode indlæg til ham, som han 'bare' skal sparke eller heade ind. Han skal ikke skabe målene selv på samme måde som fx Zidan. Det før mig fortrøstningsfuld ift en fremtid uden Paul, da en anden angriber også vil kunne score på indlæggene. Det er lettere at erstatte en angriber i et offensivt koncept der virker, end i et offensivt koncept, der er baseret på angriberens individuelle kompetencer.
Alexander ser så ud til i højere grad at være en drible- og assistspiller end Paul. Jeg tror faktisk, at de vil kunne supplere hinanden meget godt.

mousebreaker

Indlæg af mousebreaker »

Kuriøst med Pauls succesfulde driblinger. Her troede jeg at han var den nye Messi. Alle hans stepover finter er jo lynhurtige og ikke mindst talrige..
"There is a disconnect in what we know and what we do!
Being able to adapt our behavior to challenges, is as good a definition of intelligence as any I know"
- Neil Degrasse Tyson on climate changes -

Steffen am

Indlæg af Steffen am »

mousebreaker skrev:
5. jun 2017, 18:27
Kuriøst med Pauls succesfulde driblinger. Her troede jeg at han var den nye Messi. Alle hans stepover finter er jo lynhurtige og ikke mindst talrige..
Jo jo,
al ting med måde ;)

Willigenburg

Indlæg af Willigenburg »

Kent skrev:
5. jun 2017, 18:09
Når man ser Pauls scoringer fra i år https://www.youtube.com/watch?v=f2tu7K66EY8 synes jeg, at det er bemærkelsesværdigt, hvor gode vi er blevet til at sætte ham op. Der kommer mange gode indlæg til ham, som han 'bare' skal sparke eller heade ind. Han skal ikke skabe målene selv på samme måde som fx Zidan. Det før mig fortrøstningsfuld ift en fremtid uden Paul, da en anden angriber også vil kunne score på indlæggene. Det er lettere at erstatte en angriber i et offensivt koncept der virker, end i et offensivt koncept, der er baseret på angriberens individuelle kompetencer.
Alexander ser så ud til i højere grad at være en drible- og assistspiller end Paul. Jeg tror faktisk, at de vil kunne supplere hinanden meget godt.
Jeg synes at det er interessant at Paul er kommet klart bedre med i expected goal chain - altså, de spillere som har touches inden målet. Det er et tegn på at han enten vinder flere dueller videre til medspillere eller at han er begyndt at have et bedre blik for sine medspillere, når han har bolden. Alt i alt er det, som mousebreaker siger i JT tråden, et tegn på en spiller som har fået en bedre spilforståelse.

Steffen am

Indlæg af Steffen am »

Så lige det her pass map fra NZ fra Confed. Cup

Så kan man da snakke om en strategi der hedder lange bolde :shock:
Billede

Steffen am

Indlæg af Steffen am »

(Endnu) en fremragende podcast fra Mediano.
http://www.mediano.nu/oversigt/2017/8/2 ... ge-klubber

Den er noget lang, så hvis du er presset på tid,
så hør fra 24:00
Hvor Lyngbys analytiker diskutere zoneforsvar med udgangspunkt i FCN-FCK kampen
Så kan man snakke om en fodboldekspert som faktisk nørder. :D
Hvis nogen har fulgt med i snakken omkring TV3 sports' dækning (at de hellere vil snakke om boksning end indersideafleveringer),
er der lidt at smile over.

Og fra 47:57 hvor snakken går omkring Midtjylland.
Lyngbys analytiker mener FCM er begyndt at spille mere ved jorden. Det har vist nok også været et emne herinde.

Brugeravatar
Stoffer

Indlæg af Stoffer »

Steffen am skrev:
29. aug 2017, 00:07

Hvis nogen har fulgt med i snakken omkring TV3 sports' dækning (at de hellere vil snakke om boksning end indersideafleveringer),

Lyngbys analytiker mener FCM er begyndt at spille mere ved jorden. Det har vist nok også været et emne herinde.
Det, der har været et emne herinde, er at holdet spiller for direkte, herunder (bla. men ikke udelukkende) med lange bolde. Desuden beskriver "mere" kun en forskel - det siger intet om mængden før og efter. Jeg vil også vurdere, at vi spiller mere langs jorden nu end tidligere. Det ændrer ikke på, at vi stilmæssigt ligner et hold fra PL i '95 i den forstand, at vi anskuer det offensive som udelukkende et spørgsmål om banens længderetning. Bolden føres som klar hovedregel frem på en af to måder 1) enten ved at få bolden på kanten og slå modstanderen med fart og smide et indlæg i boksen (den del involverer spil ved jorden, men det gør ikke taktikken raffineret), 2) eller med lange bolde op på Paul eller Sørloth.

Steffen am

Indlæg af Steffen am »

Stoffer skrev:
29. aug 2017, 08:44
Steffen am skrev:

Det, der har været et emne herinde, er at holdet spiller for direkte, herunder (bla. men ikke udelukkende) med lange bolde. Desuden beskriver "mere" kun en forskel - det siger intet om mængden før og efter. Jeg vil også vurdere, at vi spiller mere langs jorden nu end tidligere. Det ændrer ikke på, at vi stilmæssigt ligner et hold fra PL i '95 i den forstand, at vi anskuer det offensive som udelukkende et spørgsmål om banens længderetning. Bolden føres som klar hovedregel frem på en af to måder 1) enten ved at få bolden på kanten og slå modstanderen med fart og smide et indlæg i boksen (den del involverer spil ved jorden, men det gør ikke taktikken raffineret), 2) eller med lange bolde op på Paul eller Sørloth.
Læste lige det jeg selv havde skrevet igen, som at jeg pegede fingrer eller var uenig.
Bare lige for at gøre det klart, var det ingenlunde formålet. Blot en obs.

Brugeravatar
Stoffer

Indlæg af Stoffer »

Steffen am skrev:
29. aug 2017, 12:06
Stoffer skrev:
29. aug 2017, 08:44
Steffen am skrev:

Læste lige det jeg selv havde skrevet igen, som at jeg pegede fingrer eller var uenig.
Bare lige for at gøre det klart, var det ingenlunde formålet. Blot en obs.
Mit var måske også lidt for langt ifht. en kort sætning i din fine serviceinfo ang. programmet. Der var bare lige en pointe, som jeg ville gribe, da jeg selv har drøftet det med andre herinde.

Steffen am

Indlæg af Steffen am »

Stoffer skrev:
29. aug 2017, 17:37
Mit var måske også lidt for langt ifht. en kort sætning i din fine serviceinfo ang. programmet. Der var bare lige en pointe, som jeg ville gribe, da jeg selv har drøftet det med andre herinde.
Helt fint.
Og god pointe. :)

Omkring debatten, sådan helt generelt synes jeg 'bare' det er sjovt at det er en 'forkert' måde at vinde det på,
men når FCK (og Lyngby) gør det, er det fedt nok, men vi snakker ikke om at FCN faktisk spiller det, flere fans efterspørger med tiki-taka.

Altså ment som hel general observering delt ud på flere sider og platformer.

Brugeravatar
Stoffer

Indlæg af Stoffer »

Steffen am skrev:
29. aug 2017, 17:44
Stoffer skrev:
29. aug 2017, 17:37
Helt fint.
Og god pointe. :)

Omkring debatten, sådan helt generelt synes jeg 'bare' det er sjovt at det er en 'forkert' måde at vinde det på,
men når FCK (og Lyngby) gør det, er det fedt nok, men vi snakker ikke om at FCN faktisk spiller det, flere fans efterspørger med tiki-taka.

Altså ment som hel general observering delt ud på flere sider og platformer.
Jeg siger ikke, at de er en forkert måde at spille eller vinde på, hvis klubben når sine mål - det har FCM ikke under Thorup. Derfor må man overveje, om noget kan gøres anderledes. Min antagelse i denne sammenhæng er, at truppen har større kvalitet (for nogle uforløst potentiale pt.) under andre forudsætninger, end dem vi ser nu. Det erkender jeg, er en stor antagelse.

Opstarten i denne sæson har - i mine øjne - vist, at det er problematisk tilgang, når man primært spiller på fysisk og fart. Problematikken er den, at den meget, meget direkte tilgang gør, at holdet har svært ved at styre kampe, når man er foran, og man har svært ved at finde (alternative) løsninger, når man ikke bare kan mose med fysisk og fart. Samtidig har vi set, at tilgangen gør, at rotationen bliver problematisk, da dygtige boldspillere konsekvent fejler - siden det er konsekvent (og mod overkommelig modstand), så mener jeg ikke, at det kan tilskrives spillernes manglende kvalitet.

Summa summrum: Jeg er ikke fortaler specifikt for Tiki-taka, hidsig presfodbold ala Zorniger, ligesom jeg ikke er modstander af specifikt direkte fodbold. Men jeg er fortaler for, at man spiller et system, som kan ses, og som spillerne kan indordne sig under, så det hele ikke hænger på fight, fysisk og fart. Så jeg siger ikke, at der er en forkert måde at vinde på. Jeg konstaterer, at vi vinder mindre, end jeg mener at kunne forvente givet truppen og klubbens økonomiske muskler pt.

Nu blev det halvlangt igen. Beklager.

TrueWolfMidt
Geografisk sted: 7400 Snejbjerg.

Indlæg af TrueWolfMidt »

Håber snart at Fcm gør noget specielt /exceptionelt og får hele vores brandgode tidligere u-19 trup til at shine. Inden deres oprykning til første holdet var de fantastiske og udførte fantastiske ting og spillede kampe imod modstandere som de kun kunne håbe på at spille imod. Efterfølgende har enkelte spillere gjort det godt og nogle har floppet. Vi skal have styr på vores talenter og de skal opbygges og have mere selvtillid og tro på tingene. Fcn kan udvikle spillere på samlebånd, det burde vi også kunne. Hvor vi skal sætte ind og hvad der skal gøres specifikt ved jeg ikke, men føler at vi skal have mere ud af talentmassen. Er i enige og hvad og hvor skal der sættes ind.

Besvar