FCM bryder transferregler

Om FC Midtjylland og Black Wolves
Denis Egebæk

Re: Så fandt vi da ud af, hvorfor DR har været ensidig

Indlæg af Denis Egebæk »

Det er vel ikke en journalists fornemmeste opgave at tegne et rosenrødt billede af alt han/hun skriver om? Denne journalist har helt klart valgt at se med kritiske øjne på det der foregår i FC Midtjylland, ligesom nogle journalister gjorde det i forbindelse med f.eks. Brixtofte/Farum, og de kritisable forhold på plejehjemmet Fælledgården i København. Vi er da nogle der synes det er godt at der blev gravet godt og grundigt i disse sager.

Mange af de som debatterer i denne tråd er i mine øjne mindst lige så ensidige i deres argumenter. Min påstand er (og ja, jeg ved det er hypotetisk) at de samme debatører ikke ville holde sig tilbage med kritik hvis det f.eks var VFF der havde et akademi på samme vilkår.

Kent

Indlæg af Kent »

Denis Egebæk Skrev:
-------------------------------------------------------
> Det er vel ikke en journalists fornemmeste opgave
> at tegne et rosenrødt billede af alt han/hun
> skriver om?

Det er vel heller ikke det, vi beder. Blot et sandfærdigt og afvejet billede. Det er altså ikke særlig god journalistik kunne at se det fra den ene parts side, og fuldstændig ignorere fakta.
Hvis der bare var en enkelt journalist, der ville bruge 1 dag på at tjekke informationer, ville det jo blive tydeligt, at FCM ikke er de eneste i DK, der gør det. De vil også opdage at DBU, FIFA og juridiske eksperter alle har sagt, at FIFpro ingen sag har. Det kunne måske være fint nok lige at nævne det.....

Kent

Sir Lago

Indlæg af Sir Lago »

Jounalisten skriver i et sprog som er helt uakseptabelt sprog. Og jeg syntes ikke ligefrem at man kan sige at han KUN er "kritisk"...
Artiklen er skrevet, så man skulle tro, at det var en af de 5 årige VFF'ere, der skriver på deres forum, der har skrevet den!

Denis Egebæk

Indlæg af Denis Egebæk »

Lars EC Skrev:
> Det er til at blive harm over. DR vælger som de
> plejer at dømme før domme har faldt. Det er
> simpelthen så usmageligt som noget kan være.

Eksempler på de mange sager?

> Men de vil selvfølgelig gerne have nogle seere og
> læsere.

Som alle andre medier.

> Hvad skal DR egentlig i denne debat? Og
> hvorfor kan de ikke vente, til der kommer noget
> konkret på bordet.

Det er journalister vi snakker om. Det er en af journalistikkens fornemmeste opgaver at grave i sådanne sager (som f.eks i sagerne om Brixtofte/Farum, Fælledgårdens Plejehjem, Kurt Thorsen/Rasmus Trads, Klaus Riskjær etc etc)
Det giver da ingen mening for en journalist at sidde med hænderne i skødet og vente til der er faldet dom, for bagefter nøjes med at skrive et referat.

> Egentlig meget mystisk at alt dette først dukker
> op nu, hvor FCM har success. Det tyder på, at der
> er misundelige klubber, der har nogle gode
> forbindelser eller i hvert fald er gode til at
> finde frem til de rigtige personer i pressen.
> Dermed skal det ikke være sagt, at dette er en
> anklage, men finder det bare besynderligt, at FCM
> skal rammes lige nu.

Den konspirationsteori kan jeg ikke følge dig i, men jeg undrer mig også over at der ikke er taget fat på det før. Det er jo efterhånden længe siden Lynge Jacobsen bad om at få reglerne skitseret klart og tydeligt op, så de også vidste hvor de stod.
>
> Håber spillerne reagere i trods og spiller det
> fantastiske fodbold, som de har gjort i denne
> sæson!

Sir Lago

Re: Det store hele

Indlæg af Sir Lago »

My point exactly!

Denis Egebæk

Indlæg af Denis Egebæk »

Hvilke fakta er du mener han ignorerer?
Desuden er det jo ikke skrevet som en artikel, men som en kommentar hvor alle har mulighed for at komme med deres egne kommentarer og dermed være med til at skabe en debat om emnet.
Jeg har da løst og hørt andre artikler og TV indslag hvor Ørgaard har fået lov at komme med deres syn på sagen, så derfor mener jeg det er forkert at sige at DR ser ensidigt på sagen.
I øvrigt kritiserer han jo næsten lige så meget DBU for at have sovet i timen, så jeg opfatter det altså ikke som et decideret angreb på FCM.

Kent

Indlæg af Kent »

Denis Egebæk Skrev:
> Hvilke fakta er du mener han ignorerer?

Bare for at nævne etg par eksempler:

Han siger:
"såkaldte nigerianske studerende i altoverskyggende grad tegner talentudviklingen"
Faktum: vi er den klub med flest DANSKE u-landsholdsspillere.
Faktum: der er langt flere danske spillere end nigerianere på akademiet

Faktum: De regler han henviser til gælder ikke for amatører. Det har både FCMs juridiske eksperter, DBU og FIFA sagt.

Faktum: En række andre danske klubber gør nøjagtig det samme (EfB og AGF for bare at nævne de to, der har aktuelle eksempler). De nævnes overhovedet ikke. Det fremstilles som om det er problem relateret til FCM.

> så jeg opfatter det
> altså ikke som et decideret angreb på FCM.

Jeg må indrømme, at jeg har svært ved at se det, som andet end en tilsvining af FCM og Ørgaard.

B

Re: Og forskellen er?

Indlæg af B »

Jamen der må da være smartere måder at undgå dette misbrug på end snørklede §'er der kan gradbøjes.

Eksempelvis kunne FIFA (eller hvem der nu skal være ansvarlig) ansætte nogle "vurderingsansvarlige", hvis eneste funktion var at vurdere diverse akademier rundt om i verden. For at få godkendt et akademi, skulle der så stilles en række krav, måske:

1. Kun en vis andel udlændingene.
2. Professionelle træningsfaciliteter
3. Godkendt uddannelsesinstitution
4. Minimumsbetaling af spillerne (som er bindende indtil det 18. år)

ja kort sagt en række krav der gør, at kun de klubber der tager det seriøst har muligheden for at importere arbejdskraft.

Synes reelt set også at problemet er mindre i Midtjylland end det eksempelvis er med Thiago i Esbjerg....i FCM har nigerianerne da i det mindste hinanden at støtte sig op ad. Har via en EfB'er hørt at Thiago udelukkende har sin fodbold at gå op i, når træning er overstået hænges der ud derhjemme - alene..altså ingen form for integration. Skal ikke kunne sige om det passer, men er det tilfældet er det da totalt håbløst.

Dahl Nielsen

De afrikanere der ikke slår igennem

Indlæg af Dahl Nielsen »

Ravnen Skrev:
> Men klart det er svært for dem der kommer hjem,
> jeg synes også FCM burde forpligte sig til at
> skaffe dem et job eller andet dernede hvis de ikke
> slår til heroppe.

Man kan ikke bare skaffe et job til folk. Det er lidt mere kompliceret end som så.

Men som "fadlaa" også skriver det, så får de rent faktisk penge med hjem.
Læs nedenstående:

Den nigerianske forbindelse
FC Midtjylland har indtil nu haft stor succes med deres aftale med den nigerianske klub FC Ededei fra hovedstaden Lagos.
20-årige Ajilore Femi er slået i gennem som stamspiller på SAS-ligaholdet, og senest har man kunnet opleve den lille energiske Akeem Agbetu, der trods sine kun 170 cm og 18 år har imponeret.
” De er klassespillere. Det er en kanonaftale. De kommer herop og lærer om europæisk kultur og får en forståelse for, hvordan vi gør tingene i Danmark både på og uden for banen,” fortæller Claus Steinlein begejstret.
Han forklarer, at man godt er klar over det ansvar, der følger med, når man bringer så unge mennesker så langt hjemmefra:
”Vi investerer 20.000 kroner i hver enkelt af dem så snart de sætter deres fødder her. Både i tøj, sko, cykler og shampoo og alle de ting vi andre tager for givet.”
Endnu har alle de nigerianske drenge levet op til forventningerne, men skulle det kikse er man i følge akademidirektøren forberedt;
”Nu er de heldigvis så gode og har rigtig meget potentiale. Men selvfølgelig kommer den dag, hvor vi skal sende en af dem hjem. Vi vil vurdere, hvor meget han skal have med hjem for at klare sig. Hvis det for eksempel er en tre måneders elektrikeruddannelse han skal have.”

Sakset fra: http://www.fcm.dk/index.php?ID=999&nyhe ... hed&topID=

God weekend! ;)

Kalle

Indlæg af Kalle »

Ravnen Skrev:
> Jeg tror ikke afrikanerne går rundt og
> er bange for at blive udnyttet grænseløst, som det
> sørgelige billede folk maler op,

Mange af dem har jo ikke noget valg og har ikke råd til at have de store bekymringer. For selv et delvist mislykket ophold i en europæisk klub kan jo give en hel familie et anstændigt liv. At de så risikerer at blive udnyttet groft må derfor naturligt nok komme i 2.række.
Disse overvejelser kan en 16-årig selvfølgelig have svært ved at foretage - det kan en 18-årig sådan set også, men jo ældre man blive jo mere erfaring og viden får man vel også.

> Men ligefrem at isolere dem og sige
> det er synd for dem hvis de får en chance og ikke
> lever op til den, det synes jeg er mere synd for
> afrikanerne end hvis de skulle misse chancen. Hvor
> mange unge drenge løber ikke rundt dernede og
> gerne vil have en chance, fodbold er en gylden
> mulighed, vel næsten den eneste? Det er ikke så
> meget forskelligt fra Argentina og Brasilien, og
> andre steder med fattigdom, men hvis Ronaldo ikke
> havde fået chancen for at komme til PSV ville han
> så være blevet til noget. Ja ok Brasilien har en
> god liga som nok skulle gøre opmærksom på sig
> selv, men det har afrikanerne ikke, der vil være
> masser af unge knægte med kæmpetalent som aldrig
> får chancen hvis FIFA skal overbeskytte dem. Hvem
> er så taberne, er det virkelig klubberne som kunne
> tjene penge på dem, eller er det afrikanerne som
> aldrig får chancen?

Du får det nærmest til at lyde som om at afrikanerne slet ikke har nogen mulighed for at komme til Europa, selv som seniorspillere. Der er da stadig masser af mulighed for afrikanske spillere for at komme til Europa og tjene penge og skabe sig en karriere.

I øvrigt så var Ronaldo vist lige fyldt 18 da PSV købte ham ;)

Kalle

Indlæg af Kalle »

Kent Skrev:

> Jeg må indrømme, at jeg har svært ved at se det,
> som andet end en tilsvining af FCM og Ørgaard.

Selvfølgeligt at det et angreb på FCM, men mon ikke angrebet kommer fordi Ørgaard gang på gang har vist, at han slet ikke vil forholde sig til FIFA-reglerne og tankerne der ligger bag disse.
Det eneste Ørgaard synes at ville forholde sig til er, at FCM overholder gældende dansk lovgivning og at afrikanerne er lovligt i DK.

Hvis man vil have lidt sympati for den ret kreative udnyttelse af reglerne, så vil det nok være en god idé bare at være en lille smule ærlig, og ikke komme "bortforklaringer" om hvorfor spillerne er i DK.

At DBU også bliver sat under angreb er vel helt naturligt, når man tænker på at AaB eksemelvis ikke har kunnet få klare svar på deres forespørgsler.
Desuden har visse personer i DBU jo tidligere bevist at de ikke tør undersøge sagerne ordentlig, åbenbart fordi man er bange for at det bliver opdaget, at man måske tidligere har sovet i timen eller haft mangelfulde regler.

----
Hvis FCM´s model er "lovlig" og bliver accepteret af DBU og FIFA, så åbner det jo for at alle klubber kan hente alle de afrikanere under 18, som de har lyst til. (Så vidt jeg ved er det eneste der som sådan kræves for at få overholdstilladelse i DK, at undervisningsafgiften på det pågældende uddannelsessted bliver betalt og at personerne skal kunne forsørge sig selv, dvs kost og logi + lidt lommepenge skal betales til dem).
Dermed vil vi jo så stå i en situation hvor FIFA´s regler til beskyttelse fuldstændigt blive sat ud af kraft, samtidigt med at de unge afrikanere i den grad bliver underbetalte, fordi de skal leve op til amatørbetemmelserne.

Dahl Nielsen

Re: FCM bryder transferregler

Indlæg af Dahl Nielsen »

Dahl Nielsen Skrev:
> Glen Skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > @ Ranger
> >
> > Jeg er overbevist om at FCM også betaler deres
> > transport til danmark, og hvis dette er
> tilfældet
> > er det kun 34 kr tilbage om dagen at leve for.
> > Dette er ikke meget til kost/logi, tøj,
> kontigent
> > og fodboldstøvler mm.
>
> Jamen er der ikke noget med, at fodboldtøj og
> fodboldstøvler kun er "til låns"? Altså så man har
> lidt flere penge at gøre med til den enkelte
> spiller.

Det har jeg så selv afkræftet ;)
I hvert fald til dels.
http://www.ulvegraven.dk/read.php?1,42670,43179#43179

Ravnen

Indlæg af Ravnen »

Kalle Skrev:
> Du får det nærmest til at lyde som om at
> afrikanerne slet ikke har nogen mulighed for at
> komme til Europa, selv som seniorspillere. Der er
> da stadig masser af mulighed for afrikanske
> spillere for at komme til Europa og tjene penge og
> skabe sig en karriere.

Det har de da, men kun nogle få heldige af dem.

Problemet selv blandt de største afrikanske stjerner, er at det har været svært at integrere afrikanerne på holdene, fordi det tager dem lang tid at vænne sig til den europæiske kultur og både at spille på, derfor slår kun få igennem for alvor. På vores akademi er de tilvænnet inden de får debut, og dermed er chancen for succes langt større end hvis de blev hentet op som 18 årige.

Men nu fjerner vi os fra det jeg havde i tankerne, at FIFA (eller hvem det nu er) skal spille faderrollen overfor de "stakkels" afrikanere. Min pointe er meget groft sagt at en chance er bedre end ingen chance.

Jesper BW1100

Indlæg af Jesper BW1100 »

Denis Egebæk Skrev:
> I øvrigt kritiserer han jo næsten lige så meget
> DBU for at have sovet i timen, så jeg opfatter det
> altså ikke som et decideret angreb på FCM.

Så må jeg godt nok desværre konkludere at du med 95 % sikkerhed er stæreblind... Det er da en ren tilsvining af FCM. Bare tag overskriften som eksempel. Den danner fin præcedens for resten af artiklen. En ren gang mundlort fra Kurt Lassen, som på ingen måde har hans fakta i orden.. Han er jo ren til grin..

Denis Egebæk

Indlæg af Denis Egebæk »

1) I førerbunkeren Fodboldens Hus i Brøndby har Dansk Boldspil-Union forskanset sig bag betonmure af politisk retorik.

2) Men i dette tilfælde går både DBU og FC Midtjylland for vidt.

3) og på den baggrund har DBU uden at blinke udstedt spilletilladelser til dem alle

4) burde alarmklokkerne have ringet højlydt i Fodboldens Hus. Nu ligger man i stedet inde med en varm kartoffel, som ikke mindst formand Allan Hansen risikerer at brænde sig på, hvis han ikke tager affære i en fart

5) For efter at den internationale spillerforening FIFPro har indberettet både DBU og FC Midtjylland til FIFA i samme anledning, kan Allan Hansens tiltænkte vej ind i FIFA’s eksekutivkomite lide skibbrud. Med mindre DBU føler, at unionen i det selskab står sig lidt bedre ved at gå bananrepublikkens vej

Disse fem formuleringer læser jeg i hvert fald ikke som rosende ord om DBU

Besvar