Busture fremover

Om FC Midtjylland og Black Wolves
El Corsa

Re: Røg i klublokalerne - Generalforsamling 2004!

Indlæg af El Corsa »

Thomas Lund skrev:
-------------------------------------------------------

Jeg ser rygning som et stofmisbrug, noget som man
> er afhængig af og diskussioner med rygere
> bekræfter mig i min fordom, da de på dette punkt
> er fuldstændig umulige at diskutere med. Om de
> pumper nok så mange milliarder i statskassen er
> jeg da ligeglad med. Hvorfor skal jeg føle mig som
> en idiot for at bede dem om at lade være med at
> ryge i nærheden af mig? Det burde være omvendt men
> af en eller anden syg grund er det bare sådan.
Heldigvis er billedet ved at ændre sig.

Jeg får sikkert en ordentlig en over snuden, men jeg er nødt til at kommentere vores ellers altid saglige og diplomatiske (og det mener jeg) formand.

Det støder mig meget voldsomt, og jeg er egentlig forbløffet over andre ikke også har reageret, at du sammenligner rygere med stofmisbrugere. Jeg selv har, igennem min mors arbejde på at afvænningscenter, et ret godt kendskab til misbrugere og derfor er dette ikke et direkte angreb for at starte yderligere diskussion. Jeg er bare nødt til at påpege at det næppe kan være en mere forkert sammenligning. Havde du nøjedes med at skrive at det er noget man er afhængig af, gav jeg dig som ryger fuldstændig ret, men lige inden kommer altså kommentaren om stofmisbrugere.

Stof og alkoholmisbrug er en sygdom. De to ting kan godt sammenlignes. Misbruget er ikke et valg man altid selv kan træffe når man først er blevet afhængig. Det fører til en sådan afhængighed, at mange ender med at miste ALT før de nødt til at bede ANDRE om hjælp.

Rygning er en afhængighed og ja, man kan dø af den hvilket de fleste rygere godt er klar over, selvom mange ikke tror det men det er altså ikke en sygdom.

Jeg forventer ærlig talt udtalelsen trukket tilbage eller forklaret grundigt, da det er direkte usandt, hvilket enhver læge eller på anden måde kyndig vil give mig ret i.

Ydermere vil jeg som ryger godt kommentere på sagen generelt.

Jeg er tilhænger af et rygeforbud da jeg i flere tilfælde har set glimrende resultater. I min gymnasietid indførte elevrådet i mit sidste år rygeforbud på hele skolen, hvilket forbedrede kantineforholdene og atmosfæren betydeligt. For os rygere var det mere end vanesag end en plage at gå udenfor. På min arbejdsplads var vi alle rygere indtil for nylig, hvor en kollega besluttede at kvitte smøgerne. Det har betydet at vi nu går udenfor når vi skal ryge, i modsætning til før, for ikke at besværliggøre kollegaens rygestop yderligere og tage hensyn. Dette er sket ganske frivilligt.
Jeg nævner det for at forhåbentlig ophæve den noget generaliserende holdning til rygere der hersker i diverse indlæg.
Vi er rygere der ikke ønsker at holde op, men ønsker at tage hensyn.

Starter man et rygeforbud også på stadion nærmer det sig en decideret hetz.

Gamle Hoffmann64

Indlæg af Gamle Hoffmann64 »

El Corza skrev:

Thomas Lund skrev:

Jeg ser rygning som et stofmisbrug, noget som man
> er afhængig af og diskussioner med rygere
> bekræfter mig i min fordom, da de på dette punkt
> er fuldstændig umulige at diskutere med. Om de
> pumper nok så mange milliarder i statskassen er
> jeg da ligeglad med. Hvorfor skal jeg føle mig som
> en idiot for at bede dem om at lade være med at
> ryge i nærheden af mig? Det burde være omvendt men
> af en eller anden syg grund er det bare sådan.
Heldigvis er billedet ved at ændre sig.

Jeg får sikkert en ordentlig en over snuden, men jeg er nødt til at kommentere vores ellers altid saglige og diplomatiske (og det mener jeg) formand.

Det støder mig meget voldsomt, og jeg er egentlig forbløffet over andre ikke også har reageret, at du sammenligner rygere med stofmisbrugere. Jeg selv har, igennem min mors arbejde på at afvænningscenter, et ret godt kendskab til misbrugere og derfor er dette ikke et direkte angreb for at starte yderligere diskussion. Jeg er bare nødt til at påpege at det næppe kan være en mere forkert sammenligning. Havde du nøjedes med at skrive at det er noget man er afhængig af, gav jeg dig som ryger fuldstændig ret, men lige inden kommer altså kommentaren om stofmisbrugere.

Stof og alkoholmisbrug er en sygdom. De to ting kan godt sammenlignes. Misbruget er ikke et valg man altid selv kan træffe når man først er blevet afhængig. Det fører til en sådan afhængighed, at mange ender med at miste ALT før de nødt til at bede ANDRE om hjælp.

Rygning er en afhængighed og ja, man kan dø af den hvilket de fleste rygere godt er klar over, selvom mange ikke tror det men det er altså ikke en sygdom.

Jeg forventer ærlig talt udtalelsen trukket tilbage eller forklaret grundigt, da det er direkte usandt, hvilket enhver læge eller på anden måde kyndig vil give mig ret i.

Ydermere vil jeg som ryger godt kommentere på sagen generelt.

Jeg er tilhænger af et rygeforbud da jeg i flere tilfælde har set glimrende resultater. I min gymnasietid indførte elevrådet i mit sidste år rygeforbud på hele skolen, hvilket forbedrede kantineforholdene og atmosfæren betydeligt. For os rygere var det mere end vanesag end en plage at gå udenfor. På min arbejdsplads var vi alle rygere indtil for nylig, hvor en kollega besluttede at kvitte smøgerne. Det har betydet at vi nu går udenfor når vi skal ryge, i modsætning til før, for ikke at besværliggøre kollegaens rygestop yderligere og tage hensyn. Dette er sket ganske frivilligt.
Jeg nævner det for at forhåbentlig ophæve den noget generaliserende holdning til rygere der hersker i diverse indlæg.
Vi er rygere der ikke ønsker at holde op, men ønsker at tage hensyn.

Starter man et rygeforbud også på stadion nærmer det sig en decideret hetz.
__________________________________________________________________________________

Kunne ikke være mere enig, det er sq da en hetz mod os, svage sjæle??, der ikke kan undvære tobak, men som stadig gerne vil med til bold og ud i den friske luft :-)...

Håber Lund og resten af bestyrelsen kommer til fornuft.

Amby

Indlæg af Amby »

Gamle Hoffmann64 skrev:

> __________________________________________________
> ________________________________
>
> Kunne ikke være mere enig, det er sq da en hetz
> mod os, svage sjæle??, der ikke kan undvære tobak,
> men som stadig gerne vil med til bold og ud i den
> friske luft :-)...
>
>
> Håber Lund og resten af bestyrelsen kommer til
> fornuft.
>
> Gamle Hoffmann64

Hej Hoffmann..

Jeg synes du lige for en gangs skyld i denne debat skulle tage og kigge ud over din egen næsetip. Prøv at se det fra ikke-rygernes perspektiv.

Vi er altså nogle (os alle sammen ;-)) som ikke kan tåle røgen. Efter en dag på udetur i en bus med rygere eller efter en dag i loungen fuld af røg, kommer vi hjem med ondt i hovedet, maven og øjnene, samtidig med at vi lugter som en hel skovbrand. Det alt sammen uden vi på nogen måde kan vælge det fra, hvis vi vil være en del af fællesskabet.

Kan du ikke godt forstå vi ikke synes det er optimalt?

Nu er det heldigvis forbi i busserne, og jeg skal være den første til at råbe hurra, NÅR det bliver stoppet i loungen også...

/Amby

El Corsa

Indlæg af El Corsa »

Ambys skrev:

Vi er altså nogle (os alle sammen ;-)) som ikke kan tåle røgen. Efter en dag på udetur i en bus med rygere eller efter en dag i loungen fuld af røg, kommer vi hjem med ondt i hovedet, maven og øjnene, samtidig med at vi lugter som en hel skovbrand. Det alt sammen uden vi på nogen måde kan vælge det fra, hvis vi vil være en del af fællesskabet.

El Corsa

Indlæg af El Corsa »

Ambys skrev:

El Corsa

Indlæg af El Corsa »

Ambys skrev:

Gamle Hoffmann64

Indlæg af Gamle Hoffmann64 »

Amby skrev:

Hej Hoffmann..

Jeg synes du lige for en gangs skyld i denne debat skulle tage og kigge ud over din egen næsetip. Prøv at se det fra ikke-rygernes perspektiv.

Nu er det heldigvis forbi i busserne, og jeg skal være den første til at råbe hurra, NÅR det bliver stoppet i loungen også...

/Amby

Jo tak, i lige måde Amby!!

OS ALLE SAMMEN Amby, ehhhhhhhh har du ikke læst de andre indlæg???? Vi er åbentbart ikke alle tilgivet et "læseGEN" fra oven eller hvad? LOOOOOL.

Citat Amby

Jo, det kan jeg godt, men et totalt forbud, det er simpelthen for meget..

Hvorfor har i ikke hylet op inden jeg lavede indlægget om bussen?? Jeg fatter keine, det er sq da hysteri af første klasse!!!

Peter Ross

Re: Røg i klublokalerne - Generalforsamling 2004! (OT)

Indlæg af Peter Ross »

Din mening kommer altså ikke tydeligere frem, ved at du bruger store bogstaver og sætte x-antal "!" og "?" efter sætningerne.
Derudover er det ikke til at finde hoved og hale i det. Kan du ikke bruge "citér dette indlæg"-knappen ?

Peter Ross - Flueknepper anno 2005 :-)

Amby

Indlæg af Amby »

Gamle Hoffmann64 skrev:

> OS ALLE SAMMEN Amby, ehhhhhhhh har du ikke læst de
> andre indlæg???? Vi er åbentbart ikke alle
> tilgivet et "læseGEN" fra oven eller hvad?
> LOOOOOL.

Øøøh... Siden hvornår er der nogen, som er begyndt ikke at tage skade af cigaretrøg? Og nej det ser ikke ud til, at det er alle, som læser lige godt.. :-)

>
> Kan du ikke godt forstå vi ikke synes det er
> optimalt?
> Citat Amby
>
> Jo, det kan jeg godt, men et totalt forbud, det er
> simpelthen for meget..

Nej det mener jeg faktisk ikke det er. Men det kan du jo ikke overbevises om, så det gider jeg slet ikke prøve på...

> Hvorfor har i ikke hylet op inden jeg lavede
> indlægget om bussen?? Jeg fatter keine, det er sq
> da hysteri af første klasse!!!

Måske fordi emnet er blev taget op på generalforsamlingen, og bestyrelsen netop har stoppet for rygning i busserne. At du så råber op om, hvor synd det er for jer, fik os vel bare lidt på barrikaderne.

/Amby - Næste gang du vil citere noget, så tryk på "citat-knappen" ;-)

Amby

Indlæg af Amby »

Amby skrev:

> > Hvorfor har i ikke hylet op inden jeg lavede
> > indlægget om bussen?? Jeg fatter keine, det
> er sq
> > da hysteri af første klasse!!!
>
> Måske fordi emnet er blev taget op på
> generalforsamlingen, og bestyrelsen netop har
> stoppet for rygning i busserne. At du så råber op
> om, hvor synd det er for jer, fik os vel bare lidt
> på barrikaderne.

Kan i øvrigt lige tilføje at emnet omkring røg i loungen også har været oppe og vende på den gamle grav...

Ravnen

Indlæg af Ravnen »

Rygning er et stofmisbrug, når man ryger bliver man afhængig af de stoffer der er i tobakken. Det er årsagen til at folk har så svært ved at stoppe.

At der så er mange forskellige grader af stofsmisbrug er så en anden sag.

Ravnen

Indlæg af Ravnen »

Gamle Hoffmann64 skrev:

Hehe ... jamen du skal da have en dybfølt tak for at have bragt debatten op, havde det ikke været for dit busindlæg var det jo ikke sikkert dette vigtige emne var blevet behandlet. Så når bestyrelsen laver lokalerne røgfrie vil jeg dedikere det til dig. Tak (-;

El Corsa

Indlæg af El Corsa »

Amby skrev:
> Vi er altså nogle (os alle sammen ;-)) som ikke
> kan tåle røgen. Efter en dag på udetur i en bus
> med rygere eller efter en dag i loungen fuld af
> røg, kommer vi hjem med ondt i hovedet, maven og
> øjnene, samtidig med at vi lugter som en hel
> skovbrand. Det alt sammen uden vi på nogen måde
> kan vælge det fra, hvis vi vil være en del af
> fællesskabet.
>
> Kan du ikke godt forstå vi ikke synes det er
> optimalt?
>
> /Amby

Jeg kan udmærket forstå det ikke er optimalt.

Et er hvad vi rygere vælger at gøre ved os selv. Det skal I andre selvfølgelig ikke lide under. Dog kan man som ryger sommetider let føle sig en anelse forfulgt.

Kan ikke-rygerne med ovenstående indrømmelser ikke også forstå det?
Med tanke på at diskussionen startede med utilfredshed med busturene, og formanden nu pludselig lufter ideen om rygeforbud på stadion, under åben himmel og under kampen netop på det tidspunkt hvor vi har allermest lyst til smøgerne, er det da ikke så utænkeligt at vi stiller os på bagbenene.

Som tidligere nævnt er jeg positiv overfor et rygeforbud i loungen, men udenfor... På den baggrund får man ikke direkte lyst til at være samarbejdsvillig.

Søndag morgen fatter jeg da heller ikke hvorfor jeg ryger, og synes selv det er frygteligt at sove i røgstank efter at ha haft rygende gæster (jeg ryger altid udenfor). Derfor har jeg stor forståelse for ikke-rygernes mening.

Har I forståelse for vores?

/El Corsa - som ikke ved hvorfor min pc pludselig bankede tre indholdløse indlæg af kl 21.41!

Jean / BW# 1238

Re: Røg i klublokalerne...

Indlæg af Jean / BW# 1238 »

Gamle Hoffmann64 skrev:

Nej, emnet blev diskuteret for længe siden, og til forrige generalforsamling, hvor bestyrelsen ville se problemet an, når lokalerne kom i brug. Det har man gjort og det ser ud til at bestyrelsen er klar til at handle nu.

Jeg vil gerne takke dig, Hoffmann for at ha' taget problemstillingen op igen.

Forhåbentligt bliver det taget op på næste bestyrelsesmøde, så man kan varsle et rygeforbud fra næste sæson.

El Corsa

Indlæg af El Corsa »

Ravnen skrev:
> Rygning er et stofmisbrug, når man ryger bliver
> man afhængig af de stoffer der er i tobakken. Det
> er årsagen til at folk har så svært ved at
> stoppe.
>
> At der så er mange forskellige grader af
> stofsmisbrug er så en anden sag.

Synes jeg ærlig talt også jeg giver udtryk for. Jeg nævner jo netop at vi sagtens kan blive enige om rygning er en afhængighed.

Ordet "stofmisbrugere" forbinder jeg med folk som er afhængige af narkotika og andre euforiserende stoffer.

Cigaretter kan du trods alt ikke kalde euforiserende stoffer, medmindre du selvfølgelig køber dem i Thailand 10 kr kartonnet.

Du har ret i at der et stof i cigaretter, nikotin, som gør folk afhængige.

Hvilken grad af "stofmisbrug" Lund har benyttet skal være usagt indtil han forholder sig til og svarer på mit indlæg.

/El Corsa

Besvar