Træningsrapport uge 28

Om FC Midtjylland og Black Wolves
Peter Ross

Træningsrapport uge 28

Indlæg af Peter Ross »

Så startede endnu en uge, og endnu en gang afbrød jeg min feriesøvn, for at tage til træning.

Fraværende var:
Dadu - Hjemme på barsel
Anders Rasmussen - Skadet/genoptræner
Nick Ragus - Har fået en lille forstrækning
Rasmus Hansen - ?

Træningen startede med en lille snak fra Eriks side. Spillerne blev rost for en god indsats på træningsbanen i sidste uge, hvor han og Thomasberg var på trænerkursus. Derudover har spillerne haft en løbetest, der vist skulle vise ganske fremragende resultater for samtlige spillere - så stor ros fra Eriks side til truppen og til Lars Raundahl, for at være i super form.

Efter snakken fik Lars Raundahl styringen i 10 minutters tid, hvor den stod på løb og lidt strækøvelser.
Efter den indledende opvarmning blev holdene delt i 2, et offensivt og et defensivt.
Offensiv bestod af:
Claus Madsen, Frank Kristensen, Baba Collins, Mikkel Thygesen, Simon Poulsen, Thomas Røll, Dennis Flinta, Danny Olsen, Christian Olsen, Femi, Lasse Heinze og Jesper Weinkouff.
Defensiv bestod af:
Martin Raska, Christian Sivebæk, Kolja Afriyie, Magnus Troest, Winston Reid, Jesper Juelsgård, Maros Klimpl, Simon Kjær, Christopher Poulsen, Leon Jessen, Lawal og Salami.

De 2 hold startede hver for sig med noget småspil i firkant, ikke så meget at berette derfra.
Efter småspillet gik det offensive hold over til at øve kontraløb, og løbemønstre i disse. Femi, Røll, Danny, Simon, Frank og Thyge startede med bolden (kunne godt ligne den foretrukne offensiv), mens de resterende fra offensiv-holdet så agerede forsvar med Heinze som målmand. Det så rigtigt spændende ud, hvor der var flere gode kombinationer, der ikke just var forudsigelige. Danny skiftede med Madsen, Simon skiftede med Christian Olsen, Frank skiftede med Flinta, mens Thyge skiftede med Baba, og så fortsatte øvelsen ellers som før.
Defensiven trænede indlæg, hvordan de skulle cleares og så ellers lidt afslutninger efter indlæg. Det der kunne ligne det foretrukne forsvar bestod af Kolja, Klimpl, Troest og Jessen med Lawal som boldbryder foran forsvaret. Jeg ved ikke hvor meget der skal lægges i det, men det kunne give et hint.

Efter dette blev truppen delt ind i 3 hold, hvor Sivebæk og Klimpl trak sig. Sivebæk pga. lidt problemer med i sær højre knæ, der har haft symptomer på et springerknæ, dog ikke noget der giver ham problemer, når det er tapet ind. Klimpl løb rundt om banen, da han har haft lidt problemer med ryggen, så han blev skånet lidt.
De 3 hold spillede så kamp mod hinanden på kryds og tværs på halv bane, dog ikke noget jeg lagde nævneværdigt mærke til, da den stod på snak med den eneste tilstedeværende journalist, Thomas Hviid, samt med Sivebæk.

Efter endt træning stod Simon Kjær og sparkede frispark fra ca. 20 meters afstand i 10-15 minutter, mens Danny sparkede nogle hjørnespark. Afrikanerne lavede (som sædvanligt) nogle arm- og mavebøjninger, mens Klimpl også lå og lavede nogle øvelser.

Thomas Hviid var som sagt på plads, så der kan nok forventes et interview/en artikel med Maros Klimpl på kunsport.dk i løbet af dagen, og ellers fik han også en snak med Raska og Kolja.

Sivebæks aftale med Skive er ikke underskrevet endnu i følge Sivebæk selv, men han ville ikke ligefrem benægte kontakten (han prøvede ellers, men han blev luret). Han gør det, for at få kamptræning på højere niveau, og intet andet. Han vil stadig fortsætte med at træne i FCM under lejeopholdet.

Hvis I har nogle spørgsmål, så bare stil dem.

Peter Ross
Senest rettet af Peter Ross 21. jul 2007, 22:18, rettet i alt 1 gang.

Kent

Re: Træningsrapport uge 28

Indlæg af Kent »

Hvordan ser det ud med hjørnespark? Er det noget de øver? Det er jo nærmest pinligt, at alle modstandernes hjørnespark bliver farlige (især dem til forreste stolpe), mens vi ikke ligefrem selv er frygtindgydende.

Specialtræner de i det? - Og hvis de ikke gør, kan du så ikke sige til dem, at de skal i gang!

Peter Ross

Indlæg af Peter Ross »

De har haft et par træninger, hvor der er brugt 10-15 minutter på hjørnespark, så der er kig på det.
Så vidt jeg husker, så var det mest offensive hjørnespark de trænede (når det er os, der har hjørne), og her blev der klart sparket efter Troest, der dog i mine øjne ikke er en specielt god offensiv header. Defensivt er han eminent med hovedet, da han der ikke decideret skal ramme inden for et vist område, mens det halter noget mere offensivt, hvor den altså skal inden for rammen.

Men fra Thomasbergs side er der øjne på det, så det er bare at krydse fingre for det bliver bedre :)

Peter Ross

Cortez

Indlæg af Cortez »

Først og fremmest tak for nogle fremragende rapporter. De er en fornøjelse at læse!

Dernæst: Hvordan er ham vores nye center, Klimpl? Jeg synes ikke, der er betryggende at han ikke træner fuldt med og heller ikke har arbejdstilladelsen i orden, så han kan spille kamp.

Har du nogen mulighed for at vurdere hans niveau på nuværende tidpunkt. Det er immervæk et par store sko, han skal fylde ud efter Bak.

Cortez

Peter Ross

Indlæg af Peter Ross »

Udfra det jeg har set, så virker han sikker med fødderne, har et godt overblik, en glimrende fysik og er god med hovedet. Rent hurtighedsmæssigt har jeg svært ved at vurdere ham, ud fra de øvelser de har lavet, mens Klimpl har trænet med.

Jeg fik mig en snak med Sivebæk om ham, og han lød meget begejstret. Når de kører småspil, så laver han aldrig en dårlig pasning lyder det til, selvom det nogle gange går meget stærkt i disse småspil, og udover det var Sivebæks generelle indtryk af ham yderst positivt.

Den kan derudover nævnes, at Simon Kjær kommer med ekspresfart bagfra. Han skulle eftersigende have fået at vide af Erik, at han ikke er langt fra Winston, så det lover jo kun positivt med endnu et godt supplement i forsvaret :)

Peter Ross

Danny

Indlæg af Danny »

Er der mange ude at se træningen generelt?

Var der ikke snak om at Jessen skulle have lidt problemer med et springerknæ også? eller er det gået i sig selv?

Peter Ross

Indlæg af Peter Ross »

Danny Skrev:
-------------------------------------------------------
> Er der mange ude at se træningen generelt?

Nej, det er yderst begrænset. I sidste uge var der mange børn pga. fodboldskole, men ellers går det vildt for sig, hvis tallet sniger sig over 5. Så der er god plads til at brede armene :)

> Var der ikke snak om at Jessen skulle have lidt
> problemer med et springerknæ også? eller er det
> gået i sig selv?

Jo, han har også haft symptomer på et springerknæ, men hvad status er på det, ved jeg ikke. Han bliver ikke sparet til træning, så det må gå den rette vej, det må være min umiddelbare vurdering.

Peter Ross

hviid

Indlæg af hviid »

Min lille snak med Klimpl kommer først en gang i næste uge, da det skal bruges som en optakt til SAS Liga-start. Men jeg kan da lige få med, at han fortalte, at han også kan bruges som højre eller venstre back samt på den defensive midtbane - altså udover pladsen i midterforsvaret. Så måske er han den gardering på højre back, som flere her på graven efterlyser?

Og så døjer han lidt med ryggen, derfor var han ikke med i det sidste spil. Han glæder sig dog til at spille på torsdag.

Hviid

Danny

Indlæg af Danny »

Du skriver at Femi var på det offensive hold, mens Salami var på det deffensive.. Svarer det også til deres stærke sider? For jeg må sige at jeg har et lidt andet syn på dem.. Ser faktisk på Femi som den deffensive type, mens Salami er mere bare midtbane..
Min begrundelse: (Og dermed subjektiv)
Femi er bedre med hovedspillet (dog ikke meget god), så han er i stand til at kæmpe om de lange bolde, hvis de ikke når helt ned til forsvaret. Jeg ser ham også som en spilfordeler ala Christian Poulsen, som søger tilbage i banen for at modtage bolden, og derfra spille den bredt eller i fødderne på angriberne..
Salami erobrer bolde og tager træk frem i banen. Hans force er ikke hovedspil men hurtige fødder og den måde han hænger på ryggen af modstanderne mens hans ben fifler rundt om modstanderen. Men ser ham ikke som en spilfordeler..

Hvordan ser I deres roller på holdet? Ikke mindst set udfra træningen?

Arff

Indlæg af Arff »

hviid Skrev:
-------------------------------------------------------
> Min lille snak med Klimpl kommer først en gang i
> næste uge, da det skal bruges som en optakt til
> SAS Liga-start. Men jeg kan da lige få med, at han
> fortalte, at han også kan bruges som højre eller
> venstre back samt på den defensive midtbane -
> altså udover pladsen i midterforsvaret. Så måske
> er han den gardering på højre back, som flere her
> på graven efterlyser?

Nej, han er købt som midterforsvar, og han er venstre benet, så tror ikke han duer på højre back :)

Peter Ross

Indlæg af Peter Ross »

Danny Skrev:
> Hvordan ser I deres roller på holdet? Ikke mindst
> set udfra træningen?

Jeg tror ikke du skal lægge så meget i, hvem der var på offensiv og defensiv af de 2. Femi er sikker starter, så det er meget naturligt han var med på det hold, der trænede opspil og løbemønstre, i stedet for at stå og glo i den anden ende, mens der blev kørt forsvarssituationer, hvor Femi ikke ville få en decideret rolle. Salamis rolle i den ende, var at slå afleveringer til de 2 fløje, der slog indlæg (CP og Siv), hvilket han klarede ganske fint i den tid jeg holdte øje med den ende af banen.

Femi er ikke så meget udpræget offensiv eller defensiv i mine øjne, han er bare et fantastisk bindeled. Som Sivebæk sagde, da talen faldte på Femi: "Han er fandme ikke til at få bolde fra", og i mens han siger det, så erobrer Femi bolden mellem 4 modstandere og kommer forbi dem på en eller anden forunderlig måde.
Salami er mere den flagrende type, der kan erobre og igangsætte, fordi han lægger et fantastisk pres på modstanderne. Han fylder meget midtpå, men jeg tror ikke det er tilfældigt, at vi har Thyge som offensiv midtbane, da hverken Femi eller Salami (endnu) mestrer kunsten at være spielmacher. Der er simpelthen brug for en type som Thyge, ellers bliver spillet for monotont.

Peter Ross

Hausser

Indlæg af Hausser »

Sådan, betragter jeg dem også, er enig i din vurdering af deres kvaliteter. Men netop derfor giver det vel også mening at Femi spiller med de offensive og Salami med de defensive. Femi er lige så meget igangsætter som han er bolderobrer og derfor er det vel også naturligt han får trænet den del af sit spil med de offensive kræfter, det er trods alt fremad banen bolden skal fordeles.

Cortez

Indlæg af Cortez »

Hmm... hvis manden har det fra hestens egen mule, så...?

Men du ved sikkert endnu bedre :-)

Cortez

Hausser

Indlæg af Hausser »

Simon Poulsen er jo desværre lavet af vingummi og sukkerglas, så han holder næppe til mere end 30 kampe i sæsonen. Syntes der er en del der indikerer at Christian O. derfor kommer til at operere en del på venstrekanten i stedet for ham, gjorde han blandt andet i Vildbjerg og vel også idag? Kan du bekræfte han har været meget brugt som kantspiller til træningerne?
Ved godt han spillede på den position i Middelfart, men har han superliganiveau på den position?

hviid

Indlæg af hviid »

Måske - men nu sagde han det selv...

Hvor så du i øvrigt, at han var venstrebenet?

Besvar