Bechs boks fra dagens Politiken

Om FC Midtjylland og Black Wolves
Peter Ross

Bechs boks fra dagens Politiken

Indlæg af Peter Ross »

Politiken 04 marts 2007, Sport side 11
-----------------------------------------------------------------

LAD MIG SIGE det med det samme: Jeg har svært ved at sætte næsen i sky og snøfte højlydt af forargelse over, at den professionelle fodboldforretning FC Midtjylland har fået nogle sjællandske fædre til at skrive under på, at de, fædrene - og velsagtens også mødrene - vil sende deres boldspillende Køge-knægte på efterskole på Herning-egnen, når de bliver gamle nok til det. For at de dér også kan blive trænet og 'kontrolleret' af FC Midtjyllands talentudviklere.
Selvfølgelig er jeg ikke blind for, hvad det her går ud på: Nemlig, at FC Midtjylland ikke blot synes, at østsjællandske drenge har godt af jysk muld og himmellys, men at klubben selvfølgelig har en bagtanke og vil sikre sig de lovende Køge-drenge så tidligt som muligt, og naturligvis før konkurrenterne får øje på dem.
I denne lykkejægerbranche, hvor alle kneb gælder - og hvor det at handle hurtigt og frækt kan være en hel del penge værd på langt sigt - forsøger FC Midtjylland sig med snilde og listighed. Og det ser ud til, at man er blevet rigtig gode til det. Så gode, at der nu hviskes og tiskes i andre klubber. Om urent trav og luskede metoder. Om usportsligt og hensynsløst fiskeri.
VOR HERREBEVARES, siger jeg - for hvem er det i det danske fodboldmiljø, der kan stå frem og baske med englevingerne uden at tabe en stor del af fjerene? Lad os endelig få dem at se, disse fromme fodboldmunke.
De to drenge fra Køge er 13 år - og det er enkelte steder blevet kaldt 'barnerov'. Uha-uha.
Og så er det nærmest også blevet lagt ud, som om drengene er blevet bundet til ubrydelige, kannibalske kontrakter - og at de er tæt på at blive fjernet fra barndomshjemmet af brutale kapitalister, der på ublu vis vil udnytte deres fodboldkunnen.
Man kan næsten se det for sig, ikke sandt: To grædende drenge, der med skræmte øjne rives ud af mødrenes arme og brutalt kastes ind i en kassevogn af en led jysk hestepranger, som med et ondskabsfuldt Karl Stegger-grin træder sømmet i bund og bortfører ungerne til Herning.
SLUDDER OG VRØVL. Drengenes forældre har skrevet under på et stykke papir, der ikke kan kaldes andet end en hensigtserklæring eller en art forhåndsaftale - og som ikke er mere værd end det papirark, det er skrevet på. Og som heller ikke på nogen måde er juridisk bindende.
Lad mig skære det ud i pap: 'Kontrakten', eller hvad den nu skal kaldes, kan bedst sammenlignes med en skriftlig aftale mellem min kollega Søren Olsen og mig - en aftale, der siger, at vi har til hensigt at holde påskeferie sammen. På Falster eller et andet festligt sted. Og den skriver vi så under på for at give hensigten et lidt mere alvorligt præg.
Men hvis Olsen så alligevel ikke har lyst - hvad jeg dog kan have svært ved at forstå, men det er en helt anden sag - ja, så siger han, at han hellere vil til Slagelse eller Kerteminde. Slut, prut, finale, som mit kække barnebarn siger, og så er den ikke længere.
JAMEN, BARE 13 år - skal det virkelig være nødvendigt med papirer og underskrifter?
Selvfølgelig virker det helt ude på overdrevet, det vil jeg gerne medgive kritikerne. Og hvis det virkelig er sådan, at de kreative folk i FC Midtjylland - vi kaldte forleden klubben for klassens frække dreng - vil betale for Køge-drengenes efterskoleophold, så kan man vel sende dem et gavekort - nåh nej, så bliver der nok vrøvl med skattevæsenet.
Men er det overhovedet i orden at 'fiske' så unge spillere, rene drenge?
Hør her - det er jo ikke nu, de 'fjernes'. Det sker måske, når de kommer i efterskolealderen. Når de er 15 eller 16 år. For pokker, 'alle' landets drenge og piger drøner ud i det meget fornemme danske efterskolemiljø. Og vælger skole efter interesser: musik, sprog, gymnastik, håndbold, drama og - ja, fodbold. Og de unge vælger gerne skole langt fra hjemmet.
JEG SYNES ALTSÅ ikke, at det at aftale et efterskoleophold for nogle fodbolddrenge umiddelbart er et voldsomt angreb på menneskerettighederne.
Men skal jeg pege på et problem - ud over det, som pædagoger og psykologer måske kan få øje på, når 15-årige flytter hjemmefra i et lille år - så er det FC Midtjyllands håndtering af 'affæren'. Dén vækker bekymring.
Når klubbens sportsdirektør Jens Ørgaard offentligt stikker en løgn og siger, at der skam ikke er skrevet nogen aftale med nogle drenge fra Køge, er det så, fordi han er blevet prikket i den etiske nerve og har dårlig samvittighed? Eller fordi han ikke har orienteret sin bestyrelse om, hvad det er, han og hans folk render rundt og laver? Under alle omstændigheder har han fået en kraftig røffel af sin ledelse - hvilket så igen kan være en art refleksreaktion på den 'offentlige' kritik. Sådan for at dræbe sagen. Hvem ved.
NU ER KØGE ikke det eneste sted, FC Midtjylland har smidt snøren ud.
Nyhedshundene på Ekstra Bladet har også kunnet fortælle, at jyderne har prøvet at hente talenter i Boldklubben Søllerød-Vedbæk. Dét har chokeret ungdomsformanden.
Chokeret? Jamen, er det ikke det, der foregår alle steder - mere eller mindre skjult? Med løfte om tøj, lommepenge, luksuscykler, rejser, efterskole- og collegeophold og den slags, hvis Thormod skifter fra X til Y? Jagten på de bedste spillere begynder tidligere og tidligere - alle store klubber orienterer sig om talentmassen, og skulle en enkelt Victor-Ferdinand eller Bartholomæus blive overset, så skal forældrene såmænd nok selv ringe. For dén vej går trafikken skam også.
OG SÅ ER der også udenlandske øjne på de danske talenter. Selv samme Søllerød-Vedbæk skal have et 13-årigt talent på træningsbesøg i mægtige Liverpool.
Hold da op, det er da fornemt, tænker man. Ja - men jeg har ikke hørt om noget forarget 'chok' i den sjællandske klub. Bevares, fyren skal kun af sted i en uge, og der venter ham utvivlsomt en kæmpe oplevelse.
Men vi har tidligere hørt om spillere, der er kommet til udlandet som 15-16-årige for at blive uddannet som professionelle spillere. Dét anser jeg for at være langt mere betænkeligt end at sende dem på efterskole i Jylland - eller på Fyn. Og endnu 'farligere' er det at importere 16-årige drenge fra Nigeria, Ghana eller Sydafrika til Danmark. Som FC Midtjylland gør. Efter min mening burde den slags 'kulturvoldtægt' ikke finde sted.

-------------------------------------------------

Public Service til folket med hjæp fra SKODA, efter forespørgsel fra Hekler.

Peter Ross
Senest rettet af Peter Ross 4. mar 2007, 16:27, rettet i alt 1 gang.

YahooSeeker [Bot]

Re: Bechs boks fra dagens Politiken

Indlæg af YahooSeeker [Bot] »

Mange tak.

Jeg kan specielt godt li denne passage:

Man kan næsten se det for sig, ikke sandt: To grædende drenge, der med skræmte øjne rives ud af mødrenes arme og brutalt kastes ind i en kassevogn af en led jysk hestepranger, som med et ondskabsfuldt Karl Stegger-grin træder sømmet i bund og bortfører ungerne til Herning.

Iøvrigt sjovt, at efter, at alle aviserne har været ved at falde over hinanden for at fortælle hvor slemt det er, så er mange medier faktisk begyndt at tage afstand fra hykleriet istedet.

YahooSeeker [Bot]

Hekler Skrev:
-------------------------------------------------------
> Mange tak.
>
> Jeg kan specielt godt li denne passage:
>
> Man kan næsten se det for sig, ikke sandt: To
> grædende drenge, der med skræmte øjne rives ud af
> mødrenes arme og brutalt kastes ind i en kassevogn
> af en led jysk hestepranger, som med et
> ondskabsfuldt Karl Stegger-grin træder sømmet i
> bund og bortfører ungerne til Herning.
>
>
> Iøvrigt sjovt, at efter, at alle aviserne har
> været ved at falde over hinanden for at fortælle
> hvor slemt det er, så er mange medier faktisk
> begyndt at tage afstand fra hykleriet istedet.

Ja - jeg holder selv Politiken, og jeg syntes faktisk, at avisen har taget flere sider med ind i sagen end, fx de andre medier ( OK, HR er også være mindre fjendske, men det er der nok mere lokale grunde til)

YahooSeeker [Bot]

topscore Skrev:
> Ja - jeg holder selv Politiken, og jeg syntes
> faktisk, at avisen har taget flere sider med ind i
> sagen end, fx de andre medier

Hvis du ser å Tipsbladet fx, så har de også langt hen af vejen været med os, og du ser BTs redaktør komme med mere nuancerede udtalelser.

Jeg tror meget det handler om at der til at begynde med er mange rygmarvs reaktioner og folk som regel bliver noget mee bløde i kanten når de tænker lidt.

> ( OK, HR er også
> være mindre fjendske, men det er der nok mere
> lokale grunde til)

HR??

YahooSeeker [Bot]

Hekler Skrev:
> topscore Skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Ja - jeg holder selv Politiken, og jeg syntes
> > faktisk, at avisen har taget flere sider med ind
> i
> > sagen end, fx de andre medier
>
> Hvis du ser å Tipsbladet fx, så har de også langt
> hen af vejen været med os, og du ser BTs redaktør
> komme med mere nuancerede udtalelser.
>
> Jeg tror meget det handler om at der til at
> begynde med er mange rygmarvs reaktioner og folk
> som regel bliver noget mee bløde i kanten når de
> tænker lidt.

Ja - jeg tror, at du har ret. Ja det er rigtigt, at der var et stort tillæg i BT med FCM, og Tipsbladet jo også har skrevet pænt om os bl.a ved at anvende Morten Olsen. Så det kan måske også være, at vi selv skal passe på med ikke, at ende i en offerrollen, hvor alle bare er imod os(--:

>
> > ( OK, HR er også
> > være mindre fjendske, men det er der nok mere
> > lokale grunde til)
>
> HR??

Ok, med HR mente jeg Herning Folkeblad.

YahooSeeker [Bot]

topscore Skrev:
> Ok, med HR mente jeg Herning Folkeblad.

Ja det er jo problemet når man bare forhorter.

Hf Kan til nød bruges, men ikke uden du i forvejen har antydet hvad det er du snakker om.

Hf var til at starte med den største FCM kritiker, og har ofte haft meget skarpe artikler.

Ravnen

Indlæg af Ravnen »

Peter Ross Citerede:
> VOR HERREBEVARES, siger jeg - for hvem er det i
> det danske fodboldmiljø, der kan stå frem og baske
> med englevingerne uden at tabe en stor del af
> fjerene? Lad os endelig få dem at se, disse fromme
> fodboldmunke.

LOL - Det vil jeg dælen duleme også gerne se :-D

Godt sagt at Bech.