FCM indgår aftaler med 13-årige

Om FC Midtjylland og Black Wolves
Altoriso

Re: FCM indgår aftaler med 13-årige

Indlæg af Altoriso »

Nicolai Kammersgaard Skrev:
-------------------------------------------------------

> Det eneste problematiske jeg kan se i den her sag
> er at børnene skal så langt væk, hvad tænker
> forældrene på? Hvis de er så gode vil det jo være
> mere naturligt hvis de kom til Lyngby, Kb eller
> BIF.
>
> Nicolai Kammersgaard

Som 15-årige er der da mange der kommer meget langt væk fra deres forældre, når de feks tager på efterskole eller endda au pair i udlandet...

Denis Egebæk

Indlæg af Denis Egebæk »

BW # 163 Skrev:
> Der findes kostskoler/efterskoler, ja selv
> børnehaver og vuggestuer hvor man skal være
> skrevet op meget tidligt for at komme i
> betragtning. Selv fostre bliver skrevet op til de
> "rette" børnehaver, for at komme ind... Er dette
> så også barnerov ?.

Det er vel næppe børnehaverne der kontakter forældrene?

Bobby

Indlæg af Bobby »

Jeg mener bestemt heller ikke FCM gør noget forkert her, selvom Bordinggard idag tager afstand.

FCm gør som alle andre klubber. I mine øjne er denne sag kun kommet op, fordi der har været den anden debat med at FCM ulovligt henter afrikanske talenter. Havde den sag ikke været fremme, ville ingen have skrevet om det her.

Kent

Indlæg af Kent »

Umiddelbart lyder det altså også til, at folk af og til har så travlt med at udtale sig, at de ikke sætter sig ordentlig ind i sagerne. Om det så er journalisterne, der ikke giver de nødvendige oplysninger kan jeg ikke sige, men når Jim Stjerne fx udtaler:

"Det er forkasteligt og en uklog beslutning at flytte så unge spillere." http://www.bolddk.com/nyt/?vis=65639

Så lyder det jo grangiveligt som om, at hans indtryk er, at vi har hentet 13-årige spillere til vores akademi, og at de er flyttet fra deres forældre og til Herning/Ikast. Faktum er jo, at der "blot" er indgået en aftale om, at NÅR de bliver 15, så kommer de til Herning/Ikast. Dvs at der altså ikke er nogle 13-årige, der flytter nogen som helst steder. De flytter først, når de er 15. Så den udtalelse har faktisk ikke nogen relevans.

Kent

Kent

Indlæg af Kent »

DBU vil se på det fredag.

http://sporten.tv2.dk/fodbold/article.p ... 80175.html

Personligt synes jeg det er et svært område at lovgive på. Det er jo ikke sådan, at spillere ikke skifter klubber før de er 15, og de spillere, der kommer på kontrakt som 15-årige har da naturligvis diskuteret det med klubberne inden. Skal du så forbyde klubber overhovedet at tale med spillere under 15? Det er den eneste måde, du vil kunne sikre dig mod, at du ikke lave en aftale med spillerne om at skifte til en anden klub.

Desuden er det igen vigtigt at påpege, at de omtalte spillere jo IKKE er på kontralt med FCM. Man har bare lavet en aftale om, at - hvis de stadig har lyst - så kan de komme på kontrakt i FCM, når de bliver 15. Om den aftale laves 1 uge før de er 15 eller 1½ år, er juridisk set ligegyldig. Det eneste, der betyder noget, er hvorvidt de er på kontrakt eller ej før de er 15. Og det er de ikke.

Stadigvæk mener jeg dog, at det er meget tidligt at lave aftaler med 13-årige, da deres udvikling ikke kan forudsiges.

Kent

# 0 Kjær

Indlæg af # 0 Kjær »

> Desuden er det igen vigtigt at påpege, at de
> omtalte spillere jo IKKE er på kontralt med FCM.
> Man har bare lavet en aftale om, at - hvis de
> stadig har lyst - så kan de komme på kontrakt i
> FCM, når de bliver 15. Om den aftale laves 1 uge
> før de er 15 eller 1½ år, er juridisk set
> ligegyldig. Det eneste, der betyder noget, er
> hvorvidt de er på kontrakt eller ej før de er 15.
> Og det er de ikke.

Nu vil jeg være djævelens advokat. Som du fremlægger det i citatet, så har vi lavet en kontrakt med de to 13-årige. Jeg mener, at der er en stor forskel på, om de laves en uge eller 1 1/2 år før. Som jeg har har forstået debatten så er skriftlige aftaler ikke bindende før, de er fyldt 13. Så hvis de to spillere om et år ombestemmer sig, kan FCM ikke gøre noget.

I stedet for burde vi knytte de bedste spillere under 15 år til vores akademi, gennem en løbende kontakt med dem og deres familie, måske med gratis deltagelse i FCM AKADEMI CAMP og, hvis muligt, træningspas med akademiets spillere. Måske kunne de også tilknyttes et af klubberne i FS MidtVest.

Der skal lige afsluttes med, at jeg ikke har noget moralsk i mod, at FCM tegner forhåndskontrakter med 13-årige. Men med de regler vi har nu, hvor vi klart bevæger os ved eller over grænsen, er der en mulighed for, at FCM er ved mindske værdien omkring brandet "FC Midtjyllands fodboldakademi".

BW # 163

Indlæg af BW # 163 »

Hvem der kontakter hvem er vel svært at sige.

Jeg tror både der er forældre der ringer til Ørgaard og Ørgaard ringer måske også til nogen.

Og når pædagog X møder forælder Y til babysvømning, mon så ikke de snakker ?.

Jeg tror det.

Jeg er dog enig med Kent i, at det er umådeligt svært at spå om 13-åriges fodboldmæssige evner som voksne. Alene af den grund er det måske dumt at bruge for mange ressourser på at rekruttere så unge spillere.

BW # 163

fadlaa

Indlæg af fadlaa »

Helt enig.
Jeg mener at det er fint at vi er fremme i skoene mht talenter. Og at vi er klassens frække dreng som Ørgaard selv ynder at kalde os. Vi skal bare passe på med at blive så fræk at vi helt ryger udenfor døren. Her tænker jeg specielt på den kommende "morallicens" til Junior og ynglinge som let kan komme i fare.

Glen

Indlæg af Glen »

fadlaa Skrev:
> Helt enig.
> Jeg mener at det er fint at vi er fremme i skoene
> mht talenter. Og at vi er klassens frække dreng
> som Ørgaard selv ynder at kalde os. Vi skal bare
> passe på med at blive så fræk at vi helt ryger
> udenfor døren. Her tænker jeg specielt på den
> kommende "morallicens" til Junior og ynglinge som
> let kan komme i fare.

Nu lader det til at DBU vil stramme reglerne, så der bliver lidt nemmer at, smide de frække drenge uden for døren, som du selv beskriver det :o)

Strammere ungdomsregler på vej http://www.bolddk.com/nyt/?vis=65709

Altoriso

Indlæg af Altoriso »

De andre klubber skal sgu ikke spille for smarte for det foregår jo på samme måde i de fleste af dem...

Det der er en forskel er, at FCM direkte har et akademi - de andre har bare ungdomsrækker

Jeg kender til ungdomsspillere, som da også er blevet kontaktet før de var 15 år, så de kunne spille i feks Lyngby, AB og Farum
"Lønnen" har så bestået i en hel masse spændende rejser og udstyr i stor stil
Kender også en ungdomspiller som først får udbetalt optjent løn, når han bliver 18 år; så jo der er masser af forskellige modeller

Mon ikke også ham den lille "Mini Ronaldinho" der spiller i KB også har en ret lukrativ aftale...

Kent

Indlæg af Kent »

Jeg er også overbevist om, at der foregår den slags ting mange andre steder på forskellige måder. Men problemet er, at det jo ikke rigtig tæller, hvis man ikke kan dokumentere det. Jeg ville ønske, at der var nogle medier, der ville grave lidt i det, for at afdække hvorvidt FCM i virkeligheden skiller sig så meget ud, som det bliver fremstillet i pressen i øjeblikket. Men desværre er dydbegående og udforskende journalistik jo ikke ligefrem hverdagen i sportspressen.

Kent

YahooSeeker [Bot]

Indlæg af YahooSeeker [Bot] »

Jeg ser ikke noget problem i, at DBU vælger, at ” strammer” sine regler”, når det for præjudicielle konsekvenser for andre fodboldhold, dvs. kortsagt hvis reglerne bliver gjort konkrete, og gælder alle andre, så kan jeg ikke forestille mig, at et hold som FCM ( der er så langt fremme talentudviklingsmæssig) får de største konsekvenser for – tværtimod forestiller jeg mig, at det fortsat vil være sådan, at forældre til fodboldtalenter før teenagerne på ca. 13 år bliver 15 år allerede har ledt efter det område (fx efterskoleophold) som passer bedst til deres barns interesser og skolemæssige uddannelse i kombination. Det er en helt naturlig ansvarsopgave som forældre.

Imens må vi så nøjes med, at lade børnene fra lokalområdets samarbejdsklubber blive indmeldt af deres forældre til sport, fx fodbold. Det hel kommer vel så ” bare” til at dreje sig om, at FCM ikke må ” love noget” ( eller lave nogle påståede aftaler, som jeg kan gøre rede for er sket eller ej samt hvilken form der i så fald er tale om) til teenager under 15 år. Til gengæld er der vel ikke nogen, som kan lægge hindringer i vejen for, at en sjællænder sender deres barn på efterskolen i fx Hammerum, og tilmelder barnet til fodbold i Ikast ( IFS) i mens.

fadlaa

Indlæg af fadlaa »

Jeg sidder og tænker på en problemstilling som kan blive aktuelt, hvis de her forhånds kontrakter griber om sig. Et eksempel kunne være at AGF eller BIF eller Lyngby osv laver en forhåndskontrakt med en af vores "FS midtvest" 12-13 årige drenge/forældrer. Hvor meget tror i så at drengens klub vil bruge af tid og penge på at udvikle ham fra han er en 12-13 og til han bliver 15 år og smutter videre.

Kent

Indlæg af Kent »

Det tror jeg ikke er noget problem. Klubberne er jo godt klar over at de mister de største talenter, når de kommer op i 15-års alderen, og jeg tror egentlig de er ligeglade med, om det er til FCM eller andre. De er nok bare glade og stolte over at have en god spiller. Om han så fortsætter det ene sted eller det andet, er dem ligegyldige, hvis blot han får mulighed for at fortsætte sin udvikling.

Kent

Kent

Indlæg af Kent »

Lidt om den øgede konkurrence ift unge spillere.

http://www.forza.dk/index.php/news/show/id=16181

Besvar