FCM bryder transferregler

Om FC Midtjylland og Black Wolves
flødenæbet

Re: FCM bryder transferregler

Indlæg af flødenæbet »

Jeg ville nu ikke være så skråsikker, selvom det givetvis er rigtigt, at reglerne ud fra en formalistisk betragtning ikke er brudt.

Efter dansk ret, er der formentligt ingen tvivl om, at en konstruktion, som ellers i formen fremtræder legal, alligevel kan rammes af omgåelsesbetragtninger. Det princip blev allerede fastslået under de gamle "møbellånsager", hvis indhold isoleret set er uden betydning i denne samenhæng, når bortses fra, at hjemlen til at tilsidesætte ellers lovlige konstruktioner (også) er fastslået her.

Afgørende for vurderingen i denne samnhæng, er en fortolkning at regelsættets formål, og du vil vel ikke i ramme alvor argumentere for, at sæt up'et ikke er konstrueret som en klokkeklar omgåelse at reglerne samt ikke mindst deres formål?

Når jeg alligevel tvivler på, at akademiet kan rammes af omgåelsesbetragtninger, og at der, som det mere i det mindre, kan blive tale om egentlige strafsanktioner, skyldes det, at der jo ikke er tale om omgåelse af en lovregel, men om omgåelse af et sæt, principielt, private retningslinier. På den baggrund vil man sikkert være mere forsigtig med anvendelsen af de mere kuriøse juridiske discipliner, men helt udelukkes kan det vel ikke?

Jeg er i hvert fald ikke overbevist endnu, selvom det da hjælper lidt, at man tilsyneladende har indhentet et responsum fra nogen som jo så må formodes at have forsket lidt nærmere i problemstillingen.

B

Indlæg af B »

Hvordan undgår de norske klubber i øvrigt at komme i klammeri med disse regler?

Mener John Obi spillede i Tippeligaen inden han var fyldt 18.

Sir Lago

Indlæg af Sir Lago »

Sakset fra artiklen på dr:
Generalsekretæren understreger, at eksempelvis unge afrikanere må studere lige så tosset de vil i Danmark og spille al den fodbold i parker eller på uorganiserede hold, de vil. Men ikke i DBU-regi, før de er fyldt 18 år. Heller ikke som amatører.

Dvs at hvis jeg tog til USA, Canada, Australien, schweiz eller Egypten og bosatte mig i landet som 17 årig, måtte jeg ikke spille fodbold for en klub??? Ligegyldigt om så jeg spillede som Ronaldinho eller en af gutterne fra FC Zulu.

Gælder det den ene vej, gælder det vel også den anden vej.

Hvad fanden er da det for noget p..!

B

Indlæg af B »

Ja ganske rigtigt, han var under 18 og på kontrakt i Norge:

"
Chelsea-manager Jose Mourinho mener han har fundet en fremtidens helt store stjerner, men Lyn vil ikke af med stortalentet John Obi Mikel.

Mourinho hævder han har fundet en ung nigerianer i Tippeligaen, som bliver en af de helt store kometer. Den portugisiske succesmanager hævder allerede at have været i kontakt med stortalentet.
- Vores talentspejdere fandt den 17-årige midtbanespiller, som er nigerianer og spiller i Norge. Men i næste sæson vil han spille for Chelseas reservehold. Hvis han udvikler sig som jeg forudser, har vi fundet guld.

Norske Lyn hævder at spilleren som Mourinho omtaler, er deres midtbanespiller John Obi Mikel, som Lyn-direktøren Morgan Andersen, ikke vidste skulle til Stamford Bridge.
- Jeg har læst Mourinhos kommentarer, og blev meget overrasket. Jeg er 99 % sikker på at det er Obi Mikel han omtaler, men han har to år tilbage af sin kontrakt med Lyn og skal ikke til Chelsea til sommer.

Chelsea er tidligere blevet anklaget for at have prøvet at skrive kontrakt med en ungdomsspiller hos Sporting Lissabon, som det nu er tilfældet med Lyn.
"

anderson

Indlæg af anderson »

så går fifapro ind og blander sig,.,

http://www.bolddk.com/nyt/?vis=65131

Kent

Indlæg af Kent »

Det er ufattelig, så ensidigt medierne vælger at dække det her. Der bliver brugt masser af spalteplads på anklagerne, men FCMs modsvar får ingen overskrifter eller reel spalteplads.

Det på trods af, at det normalt er svært for en klub bare at skrive det mindste på deres hjemmeside, uden at det bliver til en nyhed på bold.dk. Men FCMs kommentar i en verserende sag bliver helt glemt. Det er absolut bevidst udeladelse fra bold.dk's side. Det er ikke fordi de ikke ved det findes, men fordi de ikke vil bringe det. Det er godt nok usagligt af helvede til.

Kent

Kent

Indlæg af Kent »

Sir Lago Skrev:
-------------------------------------------------------
> Dvs at hvis jeg tog til USA, Canada, Australien,
> schweiz eller Egypten og bosatte mig i landet som
> 17 årig, måtte jeg ikke spille fodbold for en
> klub??? Ligegyldigt om så jeg spillede som
> Ronaldinho eller en af gutterne fra FC Zulu.
>

Det er netop det, der er problemstillingen i en nøddeskal. Det er helt hul i hovedet at mene, at reglerne gælder på den måde, og det vil decideret være imod FIFAs formålsparagraf om at udbrede sporten.

Men det er fint nok at få det afklaret.

Kent

B

Indlæg af B »

Enig!

Men fair nok, så lad os få det afgjort i retten en gang for alle. Tror resultatet falder ud til vores fordel, det er jo ikke kun FCM det rammer, det er en helt række klubber og vel også nogen af de "store".

Sir Lago

Indlæg af Sir Lago »

Jeg kan selvfølgeligt godt se at det ikke er så heldigt at hente spillere når de ikke er så gamle.
Men set i Nigerianernes øjne er det sgu da en mulighed for at komme ud af slummen i Lagos!

Desuden mener jeg at huske at United tidligere har forsøgt at hente en meget ung spiller i Brasilien for et stk tid siden ( under 14 mener jeg )... Skal nok se om jeg kan finde artiklen...

B

Indlæg af B »

I øvrigt så er reglen om at de max må tjene 25.000 i måneden sgu da også for latterlig! - hvis man vil undgå at alle klubber begynder at hive afrikanere herop, skulle man i stedet sætte en minimumsgrænse for hva de skulle betales! Er den grænse høj nok, undgår man jo at der hives en hel flok lottokuponer til landet hver sæson.

FCM henter de bedste i hver årgang, de får en uddannelse, de får kost og logi, de får lommepenge, de træner under professionelle forhold og har muligheden for at skabe en karriere der med høj sandsynlighed kan brødføde hele deres familie.....ja hvis det er menneskehandel, SÅ tror jeg en del afrikaner vil stemme for menneskehandel!

B

Indlæg af B »

Ja og ham springkineseren Man U lige har hentet til England, kom vel også da han var under 18 år - han blev så bare parkeret i Anderlect indtil han kunne få engelsk arbejdstilladelse.

Kent

Indlæg af Kent »

B Skrev:
-------------------------------------------------------
> I øvrigt så er reglen om at de max må tjene 25.000
> i måneden sgu da også for latterlig!

Det er om året, og ikke om måneden :-)

Det der irriterer mig mest, er sådan set, at man lader som om, at det kun er FCM, der har gjort det. Som om vi har fået særbehandling og er de eneste, der må.

EfB har haft Thiago det sidste år på vilkår, og AGF har netop hentet 2 fra Uganda på 17: http://www.agf.co.dk/docs/aktuelt/Indho ... sp?id=4099

Hvis man gad at grave en lille smule kunne man sikkert finde mange andre eksempler. Mener OB har haft noget samarbejde med Oure og Brøndby med nogle andre.

Kent

B

Indlæg af B »

he he ja selvfølgelig:o), ellers kunne de sgu nok allerede brødføde familien nu!

Ja der findes med garanti mange tilfælde rundt om i europa, men den tykke fra AAB havde nu engang set sig sur på FCM, selvfølgelig også træls at få stryg i ungdomsrækkerne hver gang, og nu hvor de ikke kunne få en sag ud af, at de mørke spillere ser ældre ud end de er, ja så prøver de da bare noget nyt - og har så desværre fået lidt ud af det.

Ravnen

Indlæg af Ravnen »

Har OB ikke også haft noget i Zambia da Roald Poulsen futtede rundt dernede?

Enig i at det er latterligt pressen kører det her så meget op fuldstændig unuanceret, de skøjter let hen over det FCM melder ud..

Ranger (AGF)

Indlæg af Ranger (AGF) »

Jeg studsede også selv over de to 17 årige Ugandere...(eller hvad det nu hedder i flertal).
Jeg er dog ikke helt sikker på, at de skal spille for ynglingeholdet, men der har været ret stille om dem. Principielt er det egentligt ligegyldigt, at AGF ikke har de store interesse i Aarhus Sportsakademi, men vist kun samarbejder med dem. Men når de er 17, kan det jo være, at de når at fylde 18 inden :-)

Grunden til at diverse medier ikke bruger FCM's "nyhed", er vel, at der ikke er tale om nogen nyhed. Det er jo ikke interessant at skrive, at I mener, at det er lovligt, for det har I jo gjort hele tiden. Omvendt så er jo fornuftigt gjort af FCM at ligge det ud på hjemmesiden.

Og så er der jo ingen grund til at svine Lynge til. Han har vel bare sagt, at han gerne vil have en afklaring fra DBU. Og så var han vist ligeglad med, om det var lovligt eller ulovligt, bare der kom en klar afklaring. For de havde åbenbart ikke kunnet få et entydigt svar.

Hvis sagen ryger til FIFA, så tror jeg, at den kan få ret store konsekvenser, for der er jo klart tale om et smuthul. Og hvis andre klubber øjner dette, så kommer der gang i importen igen. Nu tænker jeg dog ikke så meget konsekvenser for FCM, mem generelt for, hvordan ungdomsfodbold er struktureret. Som Flødenæbet påpeger, så omgår man jo hensigten i en regel. I og med at de får en uddannelse, så er omgåelsen måske ikke så grov, men smuthullet er der jo. Så enten skal man lukke det, eller også må man kontrollere, at det administreres ansvarligt (f.eks. ordentlige uddannelser).

I øvrigt så gælder det jo også den anden vej. I USA er systemet bare så smart, at det er umuligt at spille professionelt, mens man er studerende. Bare se på de amerikanske fodboldsspillere i collegeligaen. De må ikke engang modtage en sponseret jakkesæt den dag, de skal draftes, selv om de få uger senere er millionærer. Skal dog ikke udtale mig om diverse u-lande :-)

Nå, men det bliver spændende at følge sagens gang.

Besvar