admin 3 skrev: ↑29. jan 2018, 21:46
Jeg tror at FCM kan være på vej til at hæve bundniveauet for et Superliga hold til nye højder, som selv ikke FCK kan følge.
Dette vil ske på bekostning af at kvalitets spillere der bryder igennem, ville smutte til store beløb, i større grad end nogensinde før. Dette behøver ikke at være det sidste vindue med denne slags aktivitet.
Dette kan desværre koste et mesterskab nu, men kan det gøre FCM i fremtiden til favoritten før sæson start til et mesterskab???
Personlig holdning
Det er meget, meget glædeligt, at vi er i stand til at løfte vores transferindtægter til et nyt niveau, og i øvrigt sælge vores spillere til en højere hylde (Ajax, PL, hvis vi vil m.v.), hvorimod vi tidligere solgte til AZ, Groningen eller Heerenveen. Det er bestemt en rigtig god udvikling, og et tegn på en klub i fremgang, og som også bliver mere og mere attraktiv for kommende spillere. Der kommer helt sikkert flere gode salg som f.eks. Duelund, som du nævner.
Jeg har dog svært ved at se, at vi er i en position, hvor vi kommer til at distancere FCK økonomisk og ift. de beløb, som vi kan hive ind på spillersalg. FCK laver altså også fine salg og har f.eks. solgt 2 ungdomsspillere for mere end 40 mio. kr., og kommer formentlig til at høste en god slat, hvis Nikolaj Jørgensen bliver solgt fra Feyenoord foruden de 30 mio. for Verbic. De har et helt andet lønniveau end os, og vi kan ikke hamle op med dem på lønnen, og derudover kan de købe spillere fra en højere hylde end os, og jeg forventer, at de kommer til at købe stort ind til næste sæson (på et tidspunkt, hvor vi kan stå i en genopbygningsfase efter salg af flere eller potentielt alle af de følgende: NK, Novak, Sørloth, Due, Kian og Paul plus Sparv og Erik kan være væk).
Et stort indkøb i Midtjylland under Benham ligger ca. på 1,5 euro (Kian og Kadlec), mens Santander vist tilsammenligning blev købt for ca. 3. mio. euro. Så vi er helt klart et skridt efter FCK økonomisk, og det vil vi fortsat være.
Vi skal stadigvæk slå FCK på bedre scouting via Smart Odds og udvikling af landets bedste ungdomspillere, som jeg ser det. Jeg synes ikke, der er så meget der har ændret sig der, selvom vi forhåbentlig kan købe spillere fra en lidt dyrere hylde end tidligere (grundet at vi sælger spillere dyrere end tidligere), og tiltrække spillere fra et højere niveau end tidligere, fordi de kan se, at FCM er et godt springbræt direkte til en større liga (uden at skulle til Holland eller Belgien først, som mange danske klubber i øvrigt sælger til). Uanset om du er et ungt stort talent eller er en etableret spiller i den bedste tjekkiske liga (Filip Novak).
Jeg tror en stor del af vores højere transferindtægter skyldes, at vi har spillet flere europæiske kampe, hvor vores spillere har kunne vise sig frem på et højere niveau end i Superligaen. Sisto-salget tror jeg blev så godt, fordi han shinede i Europa.
Derudover må vi også være begunstigede af, at der er gået ren inflation (godt hjulpet på vej af enorme TV-aftaler i bl.a. England) i priserne for fodboldspillere generelt. Når de bedste spillere ryger for 1 mia., så vil de klubber, der skal sælge til øverste hylde kræve et forhøjet beløb for deres spillere, og denne spiral kører hele vejen ned i gennem system, og rammer også klubber som FCM (og FCK for den sags skyld) på et tidspunkt.
Hvis jeg lige skal hive den tilbage på transfersporet, så er et godt eksempel på de mange TV-penge, der er i England netop, at en midter- til bundklub, som Crystal Palace forsøger at købe Sørloth for måske op imod 10 mio. euro, og han er næppe tiltænkt en rolle i start 11 for dem. Det havde været lidt det samme, hvis Sisto havde sagt ja til West Ham, selvom de vist mest så ham som udviklingsspilere til at starte med. Det kommer til at give ekstra mønter i kassen hos os, hvis vi kan springe det "hollandske-led" i værdikæden over, og sælge direkte til La Liga, PL og Bundesligaen i modsætning til, at vi sælger spillere for 20 mio. kr. til en hollandsk subtopklub eller en Championship-klub. Set i det lys vil en transfer af Sørloth direkte til PL være en rigtig god case for os.
Dog skal vi kun sælge ham videre, hvis Crystal Palace vender tilbage med et endnu bedre bud (det kunne være nærmere de 10 mio. euro upfront end de nuværende 5 plus 5), som vi bare ikke kan sige nej til. Ellers skal vi hellere beholde ham og gå benhårdt efter mesterskabet, og tror virkelig der skal big bucks for bordet før Benham sælger ud på dette tidspunkt af transfervinduet med et mesterskab indenfor rækkevidde. I sidste sæson på nuværende tidspunkt, så havde vi nok sagt ja til Crytal Palaces bud uden at blinke, men ikke nu.
Werder Bremen fik afvist et kæmpe bud på Paul afvist i sommers, og derfor har Benham vist, at han ikke er bange for gamble og vente med at sælge ud af arvesølvet (det kan også blive mere værd end nu). Derfor skal der meget store penge på bordet nu, hvis nogen vil købe Sørloth (eller andre profiler). Derudover skal vi nok også vende os til, at vi ser økonomisk større salg (for 10 år siden var 30 mio. kr. et svimlende beløb for os) før vi slipper vores spillere. Det er den dejlige gulerod ved ikke at være tvunget til at sælge ud af de bedste spillere for at få balance i økonomien.