Jess Thorup.

Om FC Midtjylland og Black Wolves
Brugeravatar
UlvenFraNord

Re: Jess Thorup.

Indlæg af UlvenFraNord »

Vi skal jo vinde over Horsens. Det gør vi også. Men vi kommer bagud to gange, og ser i første halvleg endnu engang noget sløje ud. Denne gang med fem (!) ændringer i startopstillingen. Igen kommer vi i gang i anden halvleg, heldigvis denne gang med mål nok (og lidt til)
Men sejre er jo alt det der skal til i fodbold, så fortsæt bare sådan :-)

Steffen am

Indlæg af Steffen am »

Som Mousebreaker er inde på. er jeg mest bare overrasket over hvordan Brøndby kan være velsignelsen til dansk fodbold, mens Midtjylland, ved ikke hvad den rigtige betegnelser er, men leverer noget spil der bør kunne optimeres.

Og så der kun er et point forskel efter 11 kampe.

Der er bestemt plads til forbedringer, men interessant betragtning.

mousebreaker

Indlæg af mousebreaker »

HKP skrev:Gårsdagens kamp havde mange opløftende momenter.... Også fra trænersiden.... Men sku folk ikke lige spise brød til med deres tiljubling af Thorup som en anden trænermessias pga seneste 6 spillerunder og så som det også bliver nævnt, se nuanceret på det.....

- BIF hjemmekampen bør reelt have givet 3 points til BIF og 0 til os
Vi var det bedste hold i den kamp indtil det 76. minut da de kommer foran med 2-1. Så får de selvflg en masse omstillinger som var superfarlige. Vi var dog ikke så meget bedre end Brøndby at vi kan sige vi spillede godt eller burde være foran. Det er rigtigt at vi i sidste ende bare må sige at vi endte med at være piv heldige med at Brøndby fik et par hjerneblødninger i eget felt til slut og at dommeren fik fløjtet korrekt i situationerne.
HKP skrev: - GF-udekampen vel egentlig det samme
Vi havde fortjent at få minus point efter den kamp
HKP skrev: - Dahlin holder os inde i kampen igår
Han har een stor redning - som også var i ren verdensklasse. Jeg er dog ikke sikker på at den havde betydning for kampens udfald. Jeg er til gengæld sikker på at Dahlins indsats mod AGF reddede et point, selvom han havde et klokkeklart drop undervejs.
HKP skrev: Lidt mindre tur og vi havde stået med 5 points mindre i ligaen samt ude af EL med et brag, som jo faktisk skete....
Når du nu nævner de kampe der, så må vi også kigge på de kampe der tæller den anden vej

Randers kampen: Der endte vi med 1 point og havde i den grad fortjent 3 point
Sønderjyske kampen: vi havde i den grad fortjent 3 point men Kian laver et mystisk selvmål i det 90. minut og vi får uafgjort

Så i min bog har vi fået 2 point på held kontoen hvis man skal kalde den det og mistet 4. Vi fik uafgjort ude mod Viborg, den kamp kan jeg ikke huske men den var vist meget lige med et fortjent uafgjort resultat. Så set fra min stol er vi uheldige med ikke at have to point mere.

Vores sejre med 3-0 mod Silkeborg og Esbjerg. Sejren mod OB ude på 1-0, 4-0 ude mod FCN og 5-2 hjemme mod Horsens kan der ikke pilles ved. Kampen i Odense var tættere på 3-0 spillemæssigt end 1-1 og alle andre nævnte sejre var klokkeklare med mindst 3 mål. Jeg kan ikke finde 5 point mindre hvis vi havde haft mindre tur, beklager. Faktisk kan jeg ikke huske hvornår vi sidst har haft en sæsonstart med så mange store sejre. Paradoksalt nok, fordi jeg er ikke helt uenig i det næste du skriver
HKP skrev: Og så kommer man ikke uden om, at vi i lang tid har spillet noget af det grimmeste bold i Danmark, inklusive især i 1. halvleg igår....
Jeg synes også vi har spillet noget grim bold i en hel del kampe inkl kampene mod Videoton og Osmanlispor - med enkelte perler imellem. Esbjerg, FCN og senest offensivt mod Horsens. Silkeborg kampen er sådan lidt uden for bedømmelse for mig. De var helt væk i de første kampe i sæsonen på en måde jeg sjældent har set og gav ca samme modstand som man kunne forvente af et Jyllandsseriehold. Efter VdV er kommet til er stilen ved at blive ændret og det kan godt blive rigtigt godt når holdet finder sig til rette.
"There is a disconnect in what we know and what we do!
Being able to adapt our behavior to challenges, is as good a definition of intelligence as any I know"
- Neil Degrasse Tyson on climate changes -

Brugeravatar
Administrator

Indlæg af Administrator »

HKP skrev:Gårsdagens kamp havde mange opløftende momenter.... Også fra trænersiden.... Men sku folk ikke lige spise brød til med deres tiljubling af Thorup som en anden trænermessias pga seneste 6 spillerunder og så som det også bliver nævnt, se nuanceret på det.....

- BIF hjemmekampen bør reelt have givet 3 points til BIF og 0 til os
- GF-udekampen vel egentlig det samme
- Dahlin holder os inde i kampen igår

Lidt mindre tur og vi havde stået med 5 points mindre i ligaen samt ude af EL med et brag, som jo faktisk skete....

Og så kommer man ikke uden om, at vi i lang tid har spillet noget af det grimmeste bold i Danmark, inklusive især i 1. halvleg igår....

Ja, så kan man vel mene at det på det grundlag er fantastisk flot af træneren at få det pointudbytte, som vi har fået.... Men man kan da i allerhøjeste grad argumentere for, at det skyldes det væld af offensivt spillermateriale, han har til rådighed. Der vil jo komme scoringer ind imellem med de folk, vi har at bruge.....
Det er vel også klasse at hente de 5 point som du mener vi ikke burde have haft. FCK er da førhen blevet mestre på at kunne vinde deres dårlige kampe.

Så burde vi jo også have haft 4 point mere imod Randers og SønderjyskE.

Brugeravatar
HKP

Indlæg af HKP »

Selvfølgelig er det klasse, at vi henter de 5 points! Det er jo også netop det jeg skriver. Der er rigtigt meget kvalitet på holdet og rigtigt mange offensive redskaber som træneren kan tage i brug.

Men det ændrer ikke noget på at der har været held med og at vi bare mangler et flow i spillet generelt og bare det at man udefra kan se, at de alle sammen virkelig VIL det. Holdet har virket usammenspillet længe ikke mindst målt i gennemspillede chancer samt mål scoret af vores offensive folk.

Jeg er dog super fortrøstningsfuld. Med det mandskab vi er i besiddelse af, så bliver det svært at undgå top 4 samt at komme langt i pokalen. Kunne bare godt bruge noget mere flow i spillet og færre totaludfald som i parken og i GF.... Men der var rigtigt mange gode offensive takter i Horsens-kampen:-)

mousebreaker

Indlæg af mousebreaker »

HKP skrev:Selvfølgelig er det klasse, at vi henter de 5 points! Det er jo også netop det jeg skriver. Der er rigtigt meget kvalitet på holdet og rigtigt mange offensive redskaber som træneren kan tage i brug.

Men det ændrer ikke noget på at der har været held med og at vi bare mangler et flow i spillet generelt og bare det at man udefra kan se, at de alle sammen virkelig VIL det. Holdet har virket usammenspillet længe ikke mindst målt i gennemspillede chancer samt mål scoret af vores offensive folk.

Jeg er dog super fortrøstningsfuld. Med det mandskab vi er i besiddelse af, så bliver det svært at undgå top 4 samt at komme langt i pokalen. Kunne bare godt bruge noget mere flow i spillet og færre totaludfald som i parken og i GF.... Men der var rigtigt mange gode offensive takter i Horsens-kampen:-)
Hvilke 5 point er det du taler om? - og hvordan kommer du frem til at der har været held med? Mener du at vi set over sæsonen hidtil har været heldige eller blot har været heldige i enkelte kampe? Jeg er enig i at der har været 2 uafgjorte kampe hvor vi ikke burde have haft point, til gengæld har der været 2 kampe med 1 point der burde være en sejr (se tidligere post) - så ifht til spillet på banen burde vi efter min mening have haft 2 point mere.

Dermed siger jeg ikke at vi har spillet godt og stabilt. Vi er tydeligvis et hold i forandring som giver alt for meget væk og august måned var decideret en prøvelse at komme igennem.
"There is a disconnect in what we know and what we do!
Being able to adapt our behavior to challenges, is as good a definition of intelligence as any I know"
- Neil Degrasse Tyson on climate changes -

Steffen am

Indlæg af Steffen am »

Nu kan jeg se både her på graven og på facebook der er en del der kræver Thorup fyret,
så tænker lige at lave årets mest forhadte indlæg, om hvorfor jeg ikke ser det ske.

Noget har ændret sig siden mesterskabs sæsonen, forventninger er højere, måske er udmeldningerne og grunden til håb også blevet større siden mesterskabet og Benhams indtog.
Nogle vil sige at det også har skabt større pres og kortere vej hen til de kritiske toner, når man tænker på at i 2012/13 sæsonen endte på en 6. plads og 13 point fra nedrykning.
Men det er måske ikke helt unaturligt i forhold til bl.a. mesterskabet og Benham, og i hvert fald er en Midtjylland en af de få klubber som holder et fornuftigt tilskuer antal og god opbakning, så det er selvfølgelig ikke kun skidt.
Her er resten af ligaen bestemt heller ikke imponerende.
4.267 til sidste kamp i Århus, mens der er 6.242 personer i Herning og 1.661 til en u19 kamp.
Men Århus er selvfølgelig kun også over 6 gange så stor.

Kæmpe cadeou til dem der altid er på stadion og også var med til at lave en fed kulisse i dag på Silkeborg stadion, det er sku imponerende. :)

1. Sæsonen indtil videre
Europa - Svær sæsonstart med ny trænerteam osv. Vi kommer videre til Q4 mens vi bl.a. sælger Sisto og Uréna,
får Borring der ikke må spille europæisk kval og VdV der ikke er i form.

Q4 er selvfølgelig under det man håber som seedet, men Osmanlispor gør det godt og fører pt. også deres gruppe bl.a. over Villereal.
Og vi har en højere koeffecient nu end vi havde i starten af sæsonen.
Mine hurtige beregninger siger også at der trods alt nåede at komme noget der ligner 6,5 mio i kassen i præmiepenge på den del.
Ikke super, men heller ikke en katastrofe.

Pokalen - Tror ikke for alvor på at Pokalen hverken kan fyre eller redde Thorup, men vi er videre til 4. runde, så den tæller i hvert fald ikke ned.

Ligaen - Spillet har været lidt svingende, det kan være rigtig godt, men kan også være rigtig skidt.
Resultatmæssigt er vi på en 3. plads, med alle muligheder endnu. 8 point ned til ikke at ryge i mesterskabsslutspillet med 7 runder tilbage. Så overordnet set resultatmæssigt er vi ok med.

De sidste 3 kampe peger i særlig grad ud med dårlige 2. halvege.
SønderjyskE var en historie i sig selv med vinden og tvivlsom rød kort. Odense, vi vandt men 2. halveg var godt nok ikke imponerende og selvfølgelig i dag mod SIF, hvor vi størstedele af kampen egentlig dominere men falder meget ud i dele af 2. halveg som afgør kampen.
Det er ikke godt nok, men det gør selvfølgelig ikke situationen nemmere for Thorup med cirka 6 spillere ude i hver kamp, som ledelsen selvfølgelig også ser.

Nu er der nogle ikke uvæsentlige kampe mod AGF og BIF hvor det selvfølgelig bliver interessant om man kan holde intensiten.

2. Thorups forudsætninger
Thorup bliver ligeledes sammenlignet, målt og vejet i forhold til overstående,
men ledelsen ved godt at fra mesterskabssæsonen har der været en massiv skift i truppen, faktisk er det kun Poulsen, Rømer, Sparv, Banggaard, Rilwan og Pusic der er tilbage af vigtige spillere både i 2014/2015 og nu, hvoraf Rilwan, Sparv og Pusic selvfølgelig har haft deres skader.

Duelund, Paul og Olsson var selvfølgelig også i truppen på den tid, men kan i mindre grad omtales som vigtige i 2014/2015 sæsonen.
http://www.transfermarkt.co.uk/fc-midtj ... DK1%262014

Specielt fraværet af Erik, KBB, Sly og Duncan på samme tid er noget af det jeg synes der stikker ud, som jeg også tror ledelsen ser.
Thorup kan naturligvis beskyldes for ikke at udvikle disse "røde typer" (Hedder det i nogen personlighedsstest), men det er nu i høj grad noget man er født eller opdraget/opvokset med og Thorup har ikke ansvar for hverken opdragelse eller trupsammensætning.

Som andre har nævnt med NK og Riis der har noget af det, og jeg synes også at se det ved Munksgaard og Thycosen, som jeg tror kan blive super vigtige, men de er selvfølgelig stadig unge og skal have nogle kampe først.

Steinlein har selv sagt at han ikke er helt tilfreds med trupsammensætning (Nej, har desværre ingen kilde) og klubben har en langsigtet plan der først og fremmest peger mod at truppen skal være beredt til at toppræstere i næste sæson.
Der er selvfølgelig en grænse for alting, men umiddelbart ser jeg ikke et tungt internt pres, fordi man ser en strategi og en plan fremadrettet.

3. Trænerteamet
Thorup har nu været her snart været her i halvanden sæson og bør være faldet til i klubben, men assistent træneren er stadig helt ny i trænerfaget samtidig med 2. assistenten er en u19 træner der er også er gået over til at være træner på senior niveau.

Det er selvfølgelig ikke nogen undskyldning i sig selv, men dog alligevel en forklaring på at magi ikke kommer fra dag et.

4. Brug af ungdommen
Min egen lille uofficielle optæling af spillede minutter siger 36 % af tiden til akademister, hvor 35 % var en del af målsætningerne for sæsonen.
Med kun Rømer, Paul og Rilwan af akademister der er fyldt 20 og stadig holde en 3. plads er isoleret set ok.

5. Kontinuitet
Mesterskabssæsonen var produktet på en udvikling der var i flere år, stor del af akademister, trænerteam der havde været der længe osv.
Benhams penge hjalp selvfølgelig med Sparv og Pusic der ikke ville have kommet uden (tror jeg i hvert fald ikke på), men byggestenene var jo lagt langt tidligere.
Ligeledes var det tidligere for f.eks. AaB og FCN der brugte flere år på at bygge op til at slå helt igennem,
ligeledes har FCK haft nogle offseasons hvor de har bygget det op de har nu.

Er egentlig lidt imod at bruge ordet mellemsæson, men tror ledelsen ser at der har været stor omvæltning og der er startet på en ny cyklus hvor noget er under opbygning. Når noget bygges op er der skridt frem og der er skridt tilbage. Vi har set gode ting og vi har bestemt også set dårlige.

Der er en del spillere med kontraktudløb i sommeren 18, nogle af disse bliver formentlig forlænget mens nogle formentlig ikke gør.
Men i første omgang tror jeg egentlig på at næste sæson (17/18) ses som en slags tidsplacering af hvor FCMs form skal toppe, hvor FCK selvfølgelig også gerne må være i gang med at byggen noget nyt op.

Afrunding
Som nævnt tidligere, er der selvfølgelig en grænse for alting, men så længe man ser det peger mod medaljer, brug af unge spillere og en udvikling der peger mod næste sæson, tror jeg ikke på der kommer til at rulle hoveder.

Ligeledes er Thorup stadig den træner i FCM's historie der har haft højest point snit og højest antal scorede mål pr. kamp, selvom han af en eller anden mærkelig grund har fået skyld for at være en defensiv træner.
http://www.superstats.dk/hold/alltime?i ... =tr%E6nere

En ting er selvfølgelig hvad jeg tror, en anden ting er hvad jeg håber.

Men jeg er typen der hellere ser 2 vundne mesterskaber over f.eks. 15 sæsoner med egne talenter end
3 vundne mesterskaber over f.eks. sæsoner med købte spillere.

Derfor har jeg også en vis portion tålmodighed med udvikling af unge spillere og troen på at det er vejen vi skal gå hvis vi skal slå de økonomisk stærkere hovedstads klubber. Tror jeg i øvrigt også vi er nødt til hvis klubben ikke skal ligge i finansielle ruiner.
Men vi har trods alt fået så mange økonomiske muskler nu at vi i højere grad kan holde på de bedste talenter,
hvorfor jeg håber man ser langsigtet, satser på kontinuitet, ungdommen og den strategi med den stab der er lagt selvom der må siges at være bump på vejen.

974

Indlæg af 974 »

Lækkert og enig Steffen !! :-)

Du skal sikkert nok få en masse negative kommentarer alligevel, men der er vist heller ikke megen udvikling der ;-)

Christian

Indlæg af Christian »

Hvornår noget er trænerens skyld og hvornår noget er trænerens fortjeneste, synes jeg er meget svært at vurdere. Jeg synes gang på gang at vi ser at træneres indflydelse er meget begrænset, og at det i sidste ende er spillermaterialet der afgør om holdet bliver en succes eller en fiasko.
Selv de største trænernavne fejler når spillermaterialet ikke matcher modstandernes og mon ikke selv Guardiola får det svært med City i denne sæson, når han nu er kommet op mod hold der økonomisk matcher dem. At klare sig godt med Barcelona og Bayern er vel ikke en fantastisk præstation. Nu klarer FCK sig rigtig godt i superligaen, men Ståle fejlede både i Tyskland og England. Betyder det så at han er en dårlig træner?

Selvfølgelig har Thorup både en plan og en forestilling om hvordan han gerne ser FCM spille, og fakta er at vi ligger nr. 3 og har skabt en masse chancer og scoret mange mål i denne sæson - og det er jo ikke helt skidt.

Jeg ser Thorup som en flink fyr og mit gæt er at han er vellidt af spillerne. Jeg har flere gange på dette forum læst kritik af, at Thorup roterer for meget med spillerne. Det ser jeg ikke som et problem, og jeg ser faktisk gerne at han tager det en tand yderligere og også roterer Poulsen og Kian når de ikke præsterer.

Og som altid en fornøjelse at læse dine indlæg Steffen.

Steffen am

Indlæg af Steffen am »

Interessant vinkel Christian, havde jeg ikke lige tænkt på.
Men du har ganske ret, det er bestemt svært at vurdere udefra.

Nu du nævner Guardiola og Ståle kommer jeg lidt til at tænke på Allan Kuhn der er blevet fyret på trods af at vinde det svenske mesterskab, Ove Pedersen der blev fyret på 1. plads og Luis Enrique, der stadig er i Barcelona men har fået en del kritik selvom de er spanske mestrer.
Der er selvfølgelig nuancer af disse også, men det er klart nok det er nemmere at se godt ud som træner med Messi på holdet.

henker

Indlæg af henker »

Noget pis at fylde over statistik!!! Thorup er bare ikke gode nok! En erfaren træner kunne gøre det meget bedre end thorup. Han var katastrofe i landstræner i ungdom EM og nu her i FCM.. jeg fatter simpelthen ikke hvad steinlein dog tænker på at ansætte thorup. Det er min opfattelse af fcm er at det er mest åndssvagt og mest katastrofe i historien at bruge thorup. Raus med ham

4096

Indlæg af 4096 »

henker skrev:Noget pis at fylde over statistik!!! Thorup er bare ikke gode nok! En erfaren træner kunne gøre det meget bedre end thorup. Han var katastrofe i landstræner i ungdom EM og nu her i FCM.. jeg fatter simpelthen ikke hvad steinlein dog tænker på at ansætte thorup. Det er min opfattelse af fcm er at det er mest åndssvagt og mest katastrofe i historien at bruge thorup. Raus med ham
Jamen velkommen tilbage da Henker :lol:

Brugeravatar
levis

Indlæg af levis »

Det er virkelig et stærkt indlæg, Steffen!

Jeg tror de fleste herinde på graven kan være enige om, at niveauet svinger meget og at vi nogle gange kan spille en kanon 1. halveg for derefter at være forfærdelige i den anden. I den forstand er det jo oplagt at kigge på træneren, og jeg mener da heller ikke at Thorup er fejlfri. Men skyldes det ikke i lige så høj grad den store afgang af ledertyper og profiler? Som Steffen skriver, så har vi altså mistet grundstammen fra guldholdet, og nogle gange er det lidt svært at se hvem de oplagt ledertyper er på det nuværende hold.

Men jeg syntes også at man kan se spillemæssig fremgang i denne sæson. Især er vi - efter min mening - blevet markant bedre til at spille bolden op fra forsvarslinjen. Vi har jo nogle gange set hvordan den ene bold efter den anden er blevet hældt op på Onuachu, hvilket både er larmende kedeligt at se på og samtidig tåbeligt i forhold til succesraten målt på sådan en spillestil.
Jeg syntes også at huske, at Thorup selv har meldt ud, at netop opspillet har været noget man har arbejdet på, så i den forstand er det jo glædeligt at det rent faktisk afspejles i kampene. Jeg er heller ikke i tvivl om, at med Sparv tilbage i truppen, så vil vi se yderligere fremgang på dette punkt.

Vi ligger på 3. pladsen i Superligaen og det er isoleret set ikke dårligt. FCK kan vi ikke måle os med i øjeblikket, hvorimod de 6 point op til Brøndby ikke tilfredsstillende. Men af ren og skær interesse, hvad er det så lige folk forventer? At vi skal vinde ligaen hvert år? Vi blev mestre i 14/15 og som følge af succesen(+skader) har vi mistet en række profiler. Det er naturligt at der så går et par sæsoner hvor vi bygger et nyt slagkraftigt hold op. Forhåbentligt kan vi i løbet af et par sæsoner igen konkurrere om mesterskabet - eventuelt når Ståle smutter fra FCK. Kan vi kontinuerligt holde os i top3 i den periode, kombineret med indfasningen af nye spillere/talenter og spillemæssig udvikling, så kan jeg altså ikke se at det skulle være så skidt.

974

Indlæg af 974 »

4096 skrev:
henker skrev:Noget pis at fylde over statistik!!! Thorup er bare ikke gode nok! En erfaren træner kunne gøre det meget bedre end thorup. Han var katastrofe i landstræner i ungdom EM og nu her i FCM.. jeg fatter simpelthen ikke hvad steinlein dog tænker på at ansætte thorup. Det er min opfattelse af fcm er at det er mest åndssvagt og mest katastrofe i historien at bruge thorup. Raus med ham
Jamen velkommen tilbage da Henker :lol:
Så gik det jo ret hurtigt galt igen.... ;-)

Det giver slet ikke nogen mening det der bliver skrevet (forståelses-/synspunktmæssigt - ikke tekstmæssigt..)

henker

Indlæg af henker »

Hvad er det nu deres undskyldninger omkring thorup!?! Thorup virker sgu u-gnist idag.. Jeg væmmes mig over ham og steinlein må være stolt over hans udtalelser idag.. Føj for satan!!

Låst