fcm-lyngby

Om FC Midtjylland og Black Wolves
Brugeravatar
Kent

Re: fcm-lyngby

Indlæg af Kent »

Kent skrev:
007 skrev:kampene udkæmpes på banen ikke på skrivebordet. Jeg har ikke sat mig mere ind i sagen, men en kontrakt bør i mine øjne ikke koste point. Det har ikke haft indvirkning på spillet, derimod er en straf af økonomisk karakter mere passende.
Jeg har heller ikke sat mig ind i den konkrete sag, men hvis du har brugt en spiller, som ikke er spilleberettiget grundet rod med kontrakterne, så har det da i høj grad indvirkning på spillet.
Nu har jeg så sat mig lidt ind i sagen, primært ved at læse disciplinærudvalgets afgørelse, som indeholder sagens akter. Den kan læses her: http://www.dbu.dk/Nyheder/2011/Juni/~/m ... aabech.pdf

Ud fra den gennemgang, kan jeg godt forstå sagen ankes. Lyngby og Aabechs forklaringer er mildest talt utroværdige, og meget tyder på (som udvalget også mere eller mindre direkte konkluderer) at Lyngby og Aabech har indgået en skuffeaftale, der er blevet betalt med sorte penge.

For det første bør sådan en sag jo vidergives til skattemyndighederne, som bør kulegrave Lyngby (og Aabech) for at finde ud af, om det er gængs praksis i klubben. Desuden bør både Lyngby og Aabech straffes efter skattelovens paragraffer.

For det andet bør DBU overveje om straffen i det fodboldretlige system på 75.000 kr i bøde er tilstrækkelig ift den overtrædelse der er sket. Hvis man vil sorte penge i fodbold til livs, så er det tvivlsomt om en bøde i den størrelsesorden er effektiv. En mulig straf, der ville have afskrækkende virkning for andre, ville være at sige, at hvis der foreligger skuffeaftaler (dvs ikke-godkendte tillæg til kontrakter), så inddrages spillerens spilletilladelse fra den dato, skuffeaftalen er lavet og frem til der igen er orden i kontraktforholdene (dvs alle kontrakter er godkendte). Dermed ville Aabech ikke være spilleberettiget for Lyngby i foråret, og de skulle taberdømmes i alle de kampe, han medvirkede. Spørgsmålet er, om DBU tør tage så drastisk et skridt, der ville betyde nedrykning for Lyngby og Bronze til os. Jeg tvivler.

Men ingen tvivl om, at sagen er blevet behandlet meget let hos DBU og derfor fint med en anke, så de principielle ting i sager som dette kan komme på plads.

Brugeravatar
Kent

Indlæg af Kent »

Kent skrev:Spørgsmålet er, om DBU tør tage så drastisk et skridt, der ville betyde nedrykning for Lyngby og Bronze til os. Jeg tvivler.
Surprise, surprise: DBU vælger at afvise sagen med en tynd begrundelse: http://www.dbu.dk/Nyheder/2011/Juni/ran ... fvist.aspx

Billede

jonas386

Indlæg af jonas386 »

Nu vil FCM jo ikke få bronze af den grund, Kent... Lyngby vil bare få pointstraf, det er ikke sådan at en masse hold får x-tra point fra Lyngby kampene. Så det vil ikke ændre noget for holdene i toppen.

Sylvester

Indlæg af Sylvester »

jonas386 skrev:Nu vil FCM jo ikke få bronze af den grund, Kent... Lyngby vil bare få pointstraf, det er ikke sådan at en masse hold får x-tra point fra Lyngby kampene. Så det vil ikke ændre noget for holdene i toppen.
Nu handler det jo overhovedet ikke om FCMs mulighed for at få noget ud af den sag, der er næppe nogen herinde som ønsker sig en medalje på den baggrund :roll:

Det er det principielle i at man tilsyneladende laver skuffeaftaler med spillerne og betaler dem med sorte penge. Det er altså en alvorlig sag og kan sagtens se at Randers kan have en sag og syntes også afvisningen er helt hen i vejret. Syntes klart man skal lade nogle uvildige jurister vurdere sagen.

Det ender dog næppe med at Randers redder livet på den bekostning, men man bør nok overveje en pointstraf i den kommende sæson såfremt forholdene kan bevises.

DenFlyvendeKo

Indlæg af DenFlyvendeKo »

jonas386 skrev:Nu vil FCM jo ikke få bronze af den grund, Kent... Lyngby vil bare få pointstraf, det er ikke sådan at en masse hold får x-tra point fra Lyngby kampene. Så det vil ikke ændre noget for holdene i toppen.
En point straf til Lyngby for de kampe Aabech har deltaget i ville helt klart have givet en bronze medalje til os fra heden. Bum. Jeg gider ikke til at forklare det, da burde være logisk nok..

Brugeravatar
DenStolteJyde

Indlæg af DenStolteJyde »

DenFlyvendeKo skrev:
En point straf til Lyngby for de kampe Aabech har deltaget i ville helt klart have givet en bronze medalje til os fra heden. Bum. Jeg gider ikke til at forklare det, da burde være logisk nok..

Naaah ikke nødvendigvis. Det er korrekt at hvis Lyngby bliver taberdømt i deres kampe så vil det betyde at vi overtager 3. pladsen, men hvis Lyngby fx bare blev fratrukket x antal point så vil det jo ikke ændre noget i toppen..

jonas386

Indlæg af jonas386 »

DenFlyvendeKo skrev:
Det er ganske enkelt forkert. Jeg indrømmer gerne jeg selv regnede med at det ville være sådan, men der er ikke tale om at give point til de andre hold, kun at fratrække Lyngby point og ikke andet. Så der vil højst være tale om lidt omrokering på de nederste 4-5 pladser, toppen vil ikke mærke noget til det.
Det andet ville da også være helt hen i vejret. Hvorfor skal hold der ikke har kunnet vinde over et specifikt hold belønnes ifht de hold der godt kan finde ud af det?

Brugeravatar
Kent

Indlæg af Kent »

jonas386 skrev:Hvorfor skal hold der ikke har kunnet vinde over et specifikt hold belønnes ifht de hold der godt kan finde ud af det?
Fordi holdet har brugt ulovlige spillere, og dermed taberdømmes 3-0 (i alle kampe). Det er normal standardpraksis, som DBU bare ikke altid opretholder.

jonas386

Indlæg af jonas386 »

Kent skrev:
jonas386 skrev:Hvorfor skal hold der ikke har kunnet vinde over et specifikt hold belønnes ifht de hold der godt kan finde ud af det?
Fordi holdet har brugt ulovlige spillere, og dermed taberdømmes 3-0 (i alle kampe). Det er normal standardpraksis, som DBU bare ikke altid opretholder.
Ja, men det betyder ikke at holdet de har spillet imod får 3 point (Eller 3 mål), Lyngby får bare fratrukket point og ikke andet.

974

Indlæg af 974 »

jonas386 skrev:
Kent skrev:
Ja, men det betyder ikke at holdet de har spillet imod får 3 point (Eller 3 mål), Lyngby får bare fratrukket point og ikke andet.

Okay - så viser jeg dig lige "propositioner for Herre-DM" der tydeligt forklarer den normale procedure

§ 36.2

Benyttelse af ikke-spilleberettiget spiller i turneringen, vil normalt blive fulgt op af tabt kamp for det pågældende hold, såfremt dette hold enten har vundet eller opnået uafgjort med den ikke-spilleberettigede spiller på holdet. Dømmes en kamp tabt for et hold, fastsættes målscoren, og eventuelle turneringspoint tildeles det andet hold. I særlige tilfælde kan den disciplinære myndighed dog undlade at tildele turneringspoint til det andet hold.

http://www.dbu.dk/turneringer_og_result ... ingen.aspx

jonas386

Indlæg af jonas386 »

Som der står lige efter det markerede så står der:
I særlige tilfælde kan den disciplinære myndighed dog undlade at tildele turneringspoint til det andet hold.
Og denne sag er blandt de særlige tilfælde, så det vil ingenting ændre. Du må ikke spørge hvorfor, men det har hele tiden stået div steder.

jonas386

Indlæg af jonas386 »

http://www.dr.dk/Sporten/Fodbold/Superl ... 193006.htm

Her står der også kun at der er tale om en pointstraf til Lyngby... Ganske vist ikke særligt meget, men det var det jeg kunne finde. Og mon ikke også det var blevet omtalt en del mere hvis der også skulle have været omrokeringer i toppen.

Her er lidt mere: http://www.bold.dk/nyt/DBU-Lyngby-risikerer-pointstraf

Igen, der tales kun om pointstraf til Lyngby, ikke noget som helst andet.

974

Indlæg af 974 »

jonas386 skrev:Som der står lige efter det markerede så står der:
I særlige tilfælde kan den disciplinære myndighed dog undlade at tildele turneringspoint til det andet hold.
Og denne sag er blandt de særlige tilfælde, så det vil ingenting ændre. Du må ikke spørge hvorfor, men det har hele tiden stået div steder.
JA der er ikke nogen tvivl om at DBU netop IKKE tør lave det om, da det drejer sig om den bedste liga i Danmark, men tro mig; havde det været langt nede i rækkerne var det endt anderledes

Du skriver selv følgende "Hvorfor skal hold der ikke har kunnet vinde over et specifikt hold belønnes ifht de hold der godt kan finde ud af det?"
Det viser jo netop at det er lidt svært lige at fange dine pointer :-)

Hvis man skulle vurdere det objektivt, så skulle straffen være ens over hele linien, men da det i princippet er DBU´s turnering, så har de retten til at vurdere det anderledes

I det retslige system ser du jo også at en tidligere ustraffet kan få en mildere dom end den der har begået straffen flere gange

jonas386

Indlæg af jonas386 »

Det første var mere fordi jeg slet ikke forstår systemet.
Men det ændrer jo ikke rigtigt på noget hvorvidt det havde været i DS eller SL, det har aldrig været aktuelt (i denne sag) at FCM skulle endt med bronze, og det var bare det jeg kommenterede på.

Ellers er jeg enig, systemet bør være ens for alle, uanset hvem man er, men BIF har ganske rigtigt en tendens til at vende det blinde øje til, især når vi snakker københavner klubberne... Med BIF i spidsen.

Brugeravatar
Kent

Indlæg af Kent »

jonas386 skrev:Men det ændrer jo ikke rigtigt på noget hvorvidt det havde været i DS eller SL, det har aldrig været aktuelt (i denne sag) at FCM skulle endt med bronze, og det var bare det jeg kommenterede på.
Men grunden til, at det ikke er aktuelt i denne sag er jo ikke eksisterende. Hvad gør dette til en speciel sag? Det er der intet der gør, udover DBUs berøringsangst og amatøragtige behandling af sagen.

Som jeg skrev allerede i mine indledende indlæg, så nærer jeg ingen illusioner om at DBU vil gøre noget, der ændrer på noget som helst (hverken nedrykning eller medaljer), men det er jo bare en understregning af DBUs inkompetence og manglende konsekvens.

Så naturligvis sker der ikke noget - det har været tydeligt fra starten, hvor DBU jo også allerede inden sagen var behandlet meldte ud, at Aabech var spilleberettiget, og det ikke ville får pointmæssige konsekvenser. Det efterfølgende er jo bare en gennemskuelig skueproces, hvor konklusionen var skrevet på forhånd.

Besvar